מגל ואילון
מגל ואילוןצילום: יונתן זינדל פלאש 90

עמי איילון, לשעבר ראש השב"כ ומראשי 'עתיד כחול לבן', ידוע כאחד מקברניטי הסכם אוסלו שהביע תמיכה גם בהתנתקות.

בבוקר שאחרי הירי הכבד מכיוון רצועת עזה ליישובי הדרום שוחח איילון עם ענת דוידוב וינון מגל ברדיו 103FM שיחה שהסתיימה בטריקת טלפון.

מגל פתח את הראיון בכך שהציג את אילון כמי שתמך בהסכמי אוסלו ובתכנית ההתנתקות ואמר, "הצלחתם, הנה הגיע השלום".

"זה לא מדויק שתמכתי בהסכם אוסלו, היו לי הסתייגויות לגביו והדברים מתועדים", הבהיר בתגובה ראש השב"כ לשעבר, "גם לגבי ההתנתקות החיים הם מורכבים - ולצד התמיכה ביציאה מעזה אמרתי עוד לפני היציאה שהדרך שבה היא נעשתה תביא ליותר אלימות ולהתרחקות מהסדר מדיני".

מגל אמר בתגובה, "בוא נגיד את האמת, בסוף אין ספק שזו הייתה דרכו של השמאל - והיא נכשלה".

איילון, "אני אומר לך בצורה חד־משמעית, אתה עושה דבר שאני חושב שאינטלקטואלית הוא לא נכון. אתה מודיע לפלסטינים או לחמאס מה הם היו צריכים לעשות אילו היו רוצים את טובתם של עצמם - ואנחנו לא משחקים כאן שח עם עצמנו. לא אהוד ברק ולא אתה".

מגל, "זה ממש לא נכון, זה ההיפך. הימין אמר כבר אז שההתנתקות לא מספיקה להם. אתם לא הקשבתם אז".

"אני חולק עליך", השיב איילון, "רוב הציבור הישראלי רוצה גבולות לפחות מהירדן מערבה. ההתנחלויות הן לא המצאה של הימין אלא של תנועת העבודה". איילון פנה לינון ואמר: "החברים שלי מהכיתה שלי, לא החברים שלך, בנו את ההתנחלויות גם בבקעת הירדן, וגם במקומות נוספים בגדה המערבית וברמת הגולן. לכן אני רוצה שתפסיק עם העניין הזה של מה הימין רצה ומה השמאל רצה".

ינון צחק ושאל: "מה זה תפסיק? נו באמת, עשיתם פה מהלכים מטורפים", ואיילון השיב: "אתה משכתב את ההיסטוריה, ולכן אני לא רוצה להיכנס בכלל לדיון הזה. לשאלתכם, אני לא חושב שצריך לכבוש את עזה. היינו בעזה, ואני זוכר איך שלחנו את החיילים לאסוף חלקי גופות של חיילים שהיו בנגמ"ש שהתפרק לחלוטין".

ינון: "אחרי אוסלו".

איילון: "אה, הבעיה זה אוסלו?"

ינון: "ברור, לפני אוסלו לא אספו חלקי גופות מפילדלפי".

הפתרון - והמחלוקת

בהמשך השיחה הטעונה שאלה ענת את איילון מה הפתרון שהוא מציע לסיום הסכסוך. התשובה שלו הביאה להתלקחות. "אני רוצה להגיע למקום מאוד פשוט: מדינת ישראל יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות", הסביר איילון, "כדי שזה יקרה אנחנו לא רוצים להיות שולטים עם ריבונות ביהודה ושומרון".

ינון שאל: "אבל איך אתה יכול לדבר היום על נסיגה מיהודה והשומרון אחרי שיצאנו מעזה ואנחנו מקבלים טילים ומנהרות? אני לא מבין את זה".

איילון: "יצאנו מעזה בצורה שאסור היה לצאת מעזה. אמרתי את זה לאריק שרון כבר אז, לפני הנסיגה. צריך לעשות נתק בין המושג ביטחון והגנה להתנחלויות. מתוואי הגדר מערבה נמשיך לבנות".

ינון: "ומהתוואי מזרחה?"

איילון: "אנחנו לא בונים בניין אחד, ואנחנו אומרים שאם אי פעם יהיה הסדר, ואני לא יודע אם יהיה, זה לא יהיה בריבונות ישראלית. אנחנו גם מעבירים חוק פינוי מרצון שמאפשר לחברים שלי שיושבים שם כבר דור שלישי לחזור - כי אנחנו רימינו אותם".

"ונהיה שם עם הצבא כמו שהיינו בלבנון ויהיה שלום", אמר ינון בסרקסטיות, לה השיב איילון: "צה"ל יישאר, אבל זו תהיה פעם ראשונה שאתה והעולם תראו שיש הבדל בין התנחלויות וביטחון".

"וכמו בלבנון, באמת קיבלנו את זה ובאמת חיזבאללה התפרק ואנחנו יכולים לאכול חומוס בביירות", אמר ינון, שלפני סיום הריאיון אמר "סליחה, זה לא אישי. זה הכול לשם שמיים".

איילון הגיב בכעס: "תקשיב ינון, אני רוצה להגיד לך משהו. זה כן אישי. אתה לא מחשב ואני לא מחשב. אל תגיד יותר 'זה לא אישי' לאדם שמדבר על דברים שחשובים לו, ואני אומר את זה גם לך". אחרי המשפט הזה ניתק את השיחה.

אחרי טריקת הטלפון פנה ינון לענת, ושאל: "מה הוא נפגע ממני? אסור לשאול אותו שאלות? האמת, אני אגיד לך, אלה הזיות. ה-ז-יות. הדיבור הזה של השמאל כל כך לא רציני. מי שמדבר על שלום עם הפלסטינים הוא פשוט לא רציני. הם רוצים להחריב את מדינת ישראל והוא ממשיך בהזיות שלו, נו באמת. סלחי לי, זה תת־רמה".