קביעת המזוזה בפתח המרחב המוגן
קביעת המזוזה בפתח המרחב המוגןצילום: חמדת הדרום

במכללת ''חמדת הדרום'' שבאזור נתיבות נחנך השבוע מרחב מוגן חדש בעלות של כמיליון ש''ח.

המרחב המוגן נחנך בצל ירי הפצמ''רים והרקטות מעזה, ולאחר שמשרד החינוך, הות"ת ופיקוד העורף לא העבירו תקציבים למיגון המכללה.

לצד תחושת ההקלה לאחר שנים ארוכות של המתנה, במכללה צריכים כעת להתמודד עם הבור התקציבי שנפער ועם השגת תקציבים למיגון מבנים נוספים.

נציין כי עד למבצע צוק איתן תוקצב רק מיגון מוסדות חינוך ומוסדות להשכלה גבוהה, הנמצאים בטווח אווירי של עד 7 ק"מ מגבול הרצועה. בעקבות המבצע הוחלט להרחיב את טווח תקצוב המוסדות עד ל-15 קילומטר מגבול הרצועה, אולם זכאים לכך רק מוסדות יסודיים ועל-יסודיים.

מכללת חמדת הדרום, שנמצאת בקו האש במרחק של 9 ק"מ בלבד מהגבול, נכנסה לטווח המיגון החדש, אך למרות שנחשבת מוסד חינוכי ומתוקצבת בפועל ע"י משרד החינוך, נשארה ללא תקצוב, דבר שגרם בסבבי העימות השוני להשבתת הלימודים על ידי הנהלת המכללה.

כבר בשנת 2014 פנתה המכללה למשרד החינוך ולות"ת אך כל אחד מהם הטיל את אחריות התקצוב על האחר, כך שעד עתה לא התקבלו התקציבים הנדרשים למיגון המוסד, העומדים על סך של יותר ממיליון ש"ח.

המכללה שהסתמכה על תקציבים שהובטחו גם בפיקוד העורף ולא יכלה לחכות למלחמה הבאה, יצאה לדרך והשלימה את הבניה במימון עצמי. כעת היא מנסה לגייס תורמים לממן את עלות המיגון.

נשיא המכללה, פרופ' שאול קרקובר, אמר "יש לנו 10 שניות בלבד לרוץ למרחב מוגן, ואם החמאס שנמצא מעבר לגדר היה מצליח לפגוע במכללה, היו פה אבדות רבות בנפש והנזק היה עצום. במכללת ספיר המדינה בנתה מרחב מוגן רק לאחר שהיו שם פגיעות בנפש, אבל כאן דאגנו שזה לא יקרה. נאלצנו להוציא מיליון ש"ח על בניית המרחב המוגן החדש, ואת הכסף קיצצנו מההוראה, מהציוד וממשכורות העובדים, אבל לא נתפשר על חייהם של הסטודנטים ואנשי הצוות.

''בימים של התחממות בגזרת הדרום, צריך לחשוב לטווח הרחוק. במקום לחפש את האשמים אם חס וחלילה יקרה אסון, אנו מצפים מהמדינה לקחת אחריות עכשיו ולפתור את הבעיה", הוסיף קרקובר.

מנכ"ל המכללה, קובי ויצמן, אמר כי "למעשה בכל מוסדות החינוך במרחב הדרום יש מספיק מרחבים מוגנים עפ"י דרישות פיקוד העורף, והמדינה תקצבה את זה כמו שצריך, אבל המכללה נופלת בין הכיסאות. המכללה היא מוסד חינוכי מעל גיל תיכון, כך שמשרד החינוך לא מוכן לתקצב בניית מרחבים מוגנים. מצד שני, הות"ת טוען שאנחנו לא שייכים לו כי אנו מתוקצבים ממשרד החינוך. גם פיקוד העורף נתן הסכמה עקרונית לסייע, אך בסופו של דבר זה לא יצא לפועל".

"גם לאחר בניית המרחב המוגן", מוסיף ויצמן, "ישנם אזורים שלמים במכללה בהם מעונות הסטודנטיות והספרייה, מקומות שיש בהם ריכוז גבוה של אנשים שנותרו חשופים לפגיעות, ואנו לא יכולים להפקיר את הסטודנטים שלנו. עכשיו אנחנו נאלצים למצוא מקורות מימון שיעזרו לנו לכסות את העלויות שהוצאנו, ולבנות מרחבים מוגנים נוספים. אנחנו מקווים כי פיקוד העורף יחד עם משרד החינוך יבינו את חשיבות העניין, ויסייעו לפני שיהיה מאוחר מידי".