המשך ישיר של ההפגנות ליד הגדר וטרור העפיפונים. פגיעת רקטה בנתיבות
המשך ישיר של ההפגנות ליד הגדר וטרור העפיפונים. פגיעת רקטה בנתיבותצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במקום הגשמים שהבטיחו החזאים בדרום ובמזרח, קיבלו השבוע תושבי עוטף עזה גשם של פצצות מרגמה ורקטות.

הסנונית הראשונה שבישרה על האירועים הייתה ביום שני, בשעות הערב, אז התריעה מערכת צבע אדום מפני ירי קליעים לכיוון העיר שדרות והמועצה האזורית שער הנגב. הקליעים פגעו בכלי רכב ונחתו בחצרות בתים. ביום שלישי בבוקר הפכו הטפטופים לגשם של פצצות מרגמה.

זה התחיל בעשרה לשבע בבוקר, אז ירו מחבלי הג'יהאד האסלאמי מטח פצצות מרגמה לעוטף עזה. אחת מהן פגעה בגן ילדים במועצה האזורית אשכול, דקות ספורות לפני שתלמידי הגן היו אמורים להגיע אליו. במטח של שעות הבוקר נורו לעבר ישראל כ‑35 פצצות מרגמה ובמהלכו התרחשו עוד כ‑25 אירועי ירי מקלעים לעבר יישובים הסמוכים לגדר. "התעוררנו לבוקר שלא ידענו מאז צוק איתן", מספר איל חג'בי, קצין הביטחון של המועצה האזורית שער הנגב. "התחלנו לדבר עם גורמי הצבא כדי לראות איך מתארגנים במהלך היום הזה ולאן הולכים. הפגיעה בגן הובילה לדיונים שבסופם החלטנו להמשיך בשגרה רגילה כמעט לחלוטין".

ההחלטה על המשך קיום שגרה בשלישי בבוקר בכל אזור עוטף עזה התקבלה בעידוד מוחלט של כוחות הביטחון. "לאורך כל הבוקר קיבלנו מסרים מהצבא להמשיך כמה שאפשר את השגרה. אמרו לנו 'אתם כבר מורגלים במציאות כזאת, ואנחנו עובדים מול הג'יהאד האסלאמי בשביל לסיים את זה'. ככה נמשכו התיאומים שלנו לאורך כל הבוקר", מתאר חג'בי.

המשך הבוקר עבר בשקט יחסי. לא נשמעו אזעקות נוספות וצה"ל עצמו פעל ברצועה, אולם בעוטף עזה חששו שהירי יחודש לקראת שעות הצהריים, אז מתחילים התלמידים לחזור לבתיהם עם סיום הלימודים. החשש אכן התממש. לקראת שתיים וחצי בצהריים התחדש הירי לעבר יישובי הדרום. היקף יעדי הירי גדל בצהריים והגיע גם לכיוון אופקים ואשקלון. בשלב זה ספרו בדרום כבר יותר מ‑­80 רקטות ופצמ"רים שנורו לעבר היישובים, רובם יורטו על ידי כיפת ברזל, חלקם נפלו בשטחים פתוחים, ובודדים בתוך היישובים.

רסיסיה של אחת הרקטות שיורטה מעל שדרות פגעו בבית ספר יסודי בעיר. "באזור שתיים וחצי החלו להישמע אזעקות צבע אדום", משחזרת דינה חורי, מנהלת בית הספר התורני-מדעי אמי"ת בשדרות. "אני הייתי באמצע ישיבה, ומיד רצתי החוצה לוודא שאין אף תלמיד בחוץ וכולם נכנסו לכיתות ולמרחבים המוגנים וירדו מתחת לשולחנות. שבע שניות אחר כך כבר שמענו את הבום החזק והבנו שזה מאוד קרוב".

כמה תלמידים היו באותו זמן בבית הספר?

"בסביבות ה-80 תלמידים. כל מי שנשאר לצהרונים ולתוכניות העשרה של בית הספר".

ומתי הבנתם שזה קורה מעל בית הספר?

"כמעט מיד. אני הייתי בתוך המבנה, אבל המאבטח היה בחוץ. הוא נכנס אליי מיד כשהתאפשר ואמר לי שהיירוט נמצא מעל בית הספר. דקה אחר כך הגיע אב הבית אצלנו, שהיה עם הוריו של תלמיד שבאו לאסוף אותו בחוץ, ואמר לי שזה כמו גשם של מתכות שנופל עליך מהשמיים".

ההורים לחוצים יותר

בעקבות הפגיעה הגיעו לבית הספר אנשי השירות הפסיכולוגי, מרכז חוסן ומשרד החינוך על מנת לסייע לצוות בית הספר להרגיע את הילדים. "המטרה היא לחזור לשגרה כמה שיותר מהר, ויחד עם זה לתת מענה לכל ילד שזקוק לזה. אחד הילדים כבר היה בבית כשהייתה הפגיעה והוא מאוד נלחץ שמשהו קרה לחברים שלו, אז אמו הביאה אותו ואת האחים שלו לבית הספר כדי שיראה שכולם בסדר, ואנחנו דיברנו איתו והרגענו אותו".

יש גם הורים שצריכים סיוע במקרים כאלה?

"בוודאי, לרוב ההורים יותר לחוצים מהתלמידים. בסופו של דבר לתלמידים יש כאן מעטפת תומכת והרגשת ביחד שהיא מאוד חשובה לנו, ואילו ההורים נמצאים שם לבד בלי שהילדים שלהם איתם וזה מלחיץ. באחד המקרים היום הילד הרגיע את אמא שלו שהייתה נורא בלחץ".

למרות המטחים הכבדים, השגרה נשמרה באופן יחסי באזור הדרום. מלבד בתי הספר שניהלו יום לימודים רגיל, גם בתי העסק והשירותים הציבוריים פעלו כרגיל. בחלק מהמועצות המקומיות אף קוימו אירועי תרבות שתוכננו מראש. "בסופו של יום אנחנו כבר רגילים לזה", אומר רובי אדרי, תושב שדרות. "זאת מציאות שאנחנו מכירים אותה כבר כל כך הרבה שנים. צריך להבין שלמרות כל הרקטות, בסך הכול האווירה הכללית שיש באזור היא של רוגע כללי. עברתי היום במרכזים המסחריים והכול מתנהל כאן כרגיל. בסופו של יום שדרות זה מקום מוגן, בכל מקום יש מיגוניות ובבית יש ממ"ד. אנשים יודעים מה צריך לעשות במקרים כאלה. לכן החנויות מלאות ובבתי הקפה אין כיסא פנוי".

לאורך היום, בעוד החמאס והג'יהאד האסלאמי יורים מצד אחד, הועברו מסרים מעזה כי אין להם כוונה להסלים את המצב, אמירות שגם גובו על ידי גורמים ישראליים. אך האמירות הללו נשמעות מגוחכות באוזני תושבי המקום. "אתה לא יכול לתקוף ולירות בהיקפים כאלה ולומר שאתה לא מעוניין בהסלמה", אומר חג'בי, "זה היה מתוכנן. אין לי ספק בזה. בשביל לצאת לפעילות כזאת צריך להכין את הקרקע לזה".

בצה"ל מודים, גם אם לא באופן רשמי, שמדובר בתהליך ארוך ואפשר היה לצפות את ההסלמה. אירועי החודש וחצי האחרונים, שהתחילו בהפגנות סמוך לגדר הרצועה, נמשכו בטרור העפיפונים והגיעו לשיא יחסי ביום שלישי האחרון, נתפסים בעיני הצבא כרצף אחד ארוך, ולא כשורה של אירועים נפרדים כפי שחמאס מנסה לצייר זאת. בעיני צה"ל הטענה שמדובר בתגובה לפגיעה בפעילי הג'יהאד האסלאמי שהתרחשה ביום ראשון נחשבת לתירוץ בלבד.

ביום שלישי לאורך שעות היום ביצע צה"ל יותר מ‑­60 תקיפות ברצועה, שבמהלכן הושמדה מנהרת טרור שחדרה כ‑900 מטר לשטח ישראל והתגלתה לפני כשבועיים. בצה"ל תכננו כבר כמה ימים להשמיד אותה, והירי מהרצועה נוצל לשם כך. ההערכות הן שאם היו מחכים עם ההשמדה ימים אחדים, לאחר שהשקט היה חוזר לשרור, תקיפת המנהרה הייתה עלולה להצית מחדש את האזור כולו ובהיקפים גדולים יותר.

כיבוש הרצועה לא על הפרק

מלבד המנהרה הותקפו גם מחסני נשק שונים, מוצבים ובסיסי אימונים ריקים. צה"ל הגדיר זאת כפגיעה אנושה בחמאס, אך יש מי שמפקפק בכך וסבור שהתקיפות הללו לא יצרו שום הרתעה אצל הארגונים בעזה. גורם בקבינט אומר ל'בשבע' שהמטרה המרכזית היא להשיג הרתעה חריפה אצל חמאס, ואת זה אפשר להשיג רק בתקיפות מסיביות בשטחי הרצועה. לגבי ההצעה לחזור לשיטת החיסולים הממוקדים אומר הגורם: "לא נכון לדון בפעולה הזאת בתקשורת, אבל ברור לכולם מה יכול להרתיע".

שרים רבים בקבינט אמרו בגלוי ביממה האחרונה כי יש להגיב בצורה חריפה הרבה יותר ממה שצה"ל עשה עד כה. השרים שקד ושטייניץ אף טענו בראיונות בתקשורת כי יש להיערך לכיבוש מחדש של הרצועה, אך לפי הגורם הרעיון הזה אפילו לא נמצא על השולחן כרגע. "זאת אולי משאלת לב של רבים מאיתנו, וחלקנו אכן רואים בכך מטרה לטווח הארוך, אבל אנחנו לא שם", הוא אומר.

בינתיים ישראל זוכה לגיבוי חריג מהעולם. שליחו של טראמפ לאזור ג'ייסון גרינבלט צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "פצמ"רים נורו מעזה לגן ילדים וקהילות בישראל - זה ראוי לכל גינוי! חמאס נכשל - כל שהוא יכול להציע זה טרור. הפלשתינים בעזה זקוקים להנהגה אמיתית שיכולה לפתור את בעיותיהם האמיתיות בסוגיות כמו מים וכלכלה". גינויים דומים נשמעו מכל רחבי אירופה, וביניהם מצרפת, בריטניה איטליה אוסטריה וצ'כיה. אפילו האיחוד האירופי גינה את חמאס על הירי. מי שעוד התייצב לצד ישראל, באופן חריג ביותר, הוא שר החוץ האירי סיימון קוויני, שמרבה לתקוף את ישראל. "אני מגנה בחריפות את ירי הרקטות היום מעזה לישראל. אני ממשיך לעמוד לצד תושבי עזה שחיים בתנאים בלתי אפשריים, אבל האלימות שמוביל חמאס מערערת את המטרה הפלשתינית ופוגעת בהם מבחינה פוליטית", צייץ בחשבון הטוויטר שלו.

ברביעי בערב כונסה מועצת הביטחון של האו"ם כדי לדון בירי חמאס בעקבות בקשתה של ארצות הברית. זהו דיון חריג, שכן לרוב ישראל נמצאת בצד המואשם בדיונים אלה. "זה לא שחמאס יציית או יורתע מהמועצה והחלטותיה, אבל יש כאן חשיבות הצהרתית חשובה במישור המדיני. העולם מתחיל לגנות את חמאס על האלימות שלו, וזה טוב למדינת ישראל", אומר הגורם.