המרכז למוסיקה חזותית
המרכז למוסיקה חזותיתצילום: יח"צ

סיפור המרכז למוסיקה חזותית החל בדצמבר 2015 , כאשר יניב שנצר, הציג כלי נגינה מתרבויות שונות: פרס, הודו, אינדונזיה, הונגריה, וייטנאם, גרמניה, יבשת אמריקה, כלי נגינה מקוריים ועוד.

הרעיון היה לאפשר למבקרים מכל הגילאים, לנגן, לבחון ולהכיר את מגוון כלי הנגינה. הכלים נבחרו בקפידה וכוונו לסולם אחיד, כך שמעבר לחוויה הפרטית של כל מבקר בזמן נגינה על הכלים, נוצרה חוויה קולקטיבית (ג'מג'ומים), כתוצאה ממפגשים הרמוניים וקצביים אקראיים.

במשך תקופת הפעילות, ביקרו במוזיאון מאות מבקרים ממגוון האוכלוסיות. הפעילות המוצלחת הביאה את יניב שנצר, בסיוע עיריית ירושלים, ליזום את פתיחתו של מרכז ראשון מסוגו בישראל, למוזיקה חזותית.

"הצורך ליצור מרכז כלי נגינה בישראל, הוא תגובה טבעית לפסיפס הרב תרבותי העשיר והמרתק המאפיין אותה", אומר יניב שנצר, "כיום חיים בישראל אנשים מכל רחבי הגלובוס, שהביאו מארצות מוצאם כלי נגינה מסורתיים, היוצרים עושר מוזיקלי ותרבותי שאין לו אח ורע בעולם. מטרת המרכז היא לאפשר לקהל הרחב להתנסות ולהכיר באופן ממשי את המוזיקה, המסורות, מגוון כלי הנגינה המרתקים, ואת האפשרויות הרבות הקיימות בשילוב כלי נגינה בתחומים אמנותיים, מדעיים וטיפוליים".

המרכז החדש הממוקם בגבעה הצרפתית בירושלים, נבנה ועוצב באופן שיכלול מוזיאון פעיל לכלי נגינה מסורתיים מארצות העולם, וכלי נגינה מקוריים בהם יוכלו המבקרים לגעת ולהתנסות. בנוסף, כולל המרכז תיאטרון מוזיקה וכלי נגינה, אולם חזרות וקונצרטים, מכון לטיפול דרך מוזיקה באמצעות כלי נגינה מיוחדים, סדנאות, הרצאות, וכיתות אמן. בתאטרון המוזיקה וכלי הנגינה של המרכז מוצגים בימים אלו 'פוג'ה' - מיצג רובוטים וכלי נגינה, 'ממברנה' - מופע מוסיקלי וויזואלי המהווה דואט בין שני מוסיקאים, וכן הצגת הילדים "היער המשוגע" המשלבת את נפלאות היער עם כלי נגינה מקוריים.

בשנים האחרונות התפתח ברחבי העולם תחום חדש באומנויות הבמה, המיצב והמיצג. בתחום זה, כלי הנגינה הם חומר הגלם העיקרי המוביל את החוויה מבחינה חזותית, פיגורטיבית ואקוסטית. בדומה ל"תיאטרון החפצים" בו חפצים שונים הופכים לדמויות שונות ומשונות, גם כאן כלי הנגינה והמוזיקה הם מרכז הכובד הנרטיבי. הם נבנים מחדש בצורות מקוריות, מסמלים תחושות ומאפיינים את הדמויות אותן ממציאים היוצרים.

במרכז החדש יוצגו הפקות תיאטרון, מיצגים ומייצבים קיימים, וכמו כן, המרכז יעודד ויתמוך בהפקות חדשות וישתף פעולה עם אומנים רבים מהעולם העוסקים בתחום. הקונספט המרכזי סביבו גובש המרכז הוא כלי הנגינה המשולבים בתכנים ובפעילויות שהוא מציע. את המרכז ינהלו וירכזו אמנים, אנשי אקדמיה מוזיקאים ומדריכים שיוכשרו במקום. והוא נתמך על ידי עיריית ירושלים שהקצתה עבורו את המבנה בו הוא שוכן, וממומן על ידה.

יניב שנצר הוא המייסד, האוצר ומנהלו אמנותי של המרכז החדש למוזיקה חזותית. הצגתו "שיבוט" זכתה בפרס ההצגה המצטיינת בפסטיבל עכו, ופרויקט 'לוליבוט' המשלב כלי נגינה ופסלים רובוטיים, והנו חלק מפרויקט פוג'ה, הוצג במסגרת פסטיבל ישראל ביוני האחרון ובפסטיבל מקודשת של עונת התרבות בירושלים. המרכז פתוח בימים א-ה וההגעה היא בתאום מראש.