לנקות ולחסוך
לנקות ולחסוךiStock

היום הוא יום איכות הסביבה הבינלאומי. עד כמה היום הזה נוגע לכל אחד ואחד מאיתנו בצריכה היומיומית של שגרת חיינו? על כך שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם דורון אלטר, סמנכ"ל קבוצת 'פל' העוסקת במכשירי חשמל ביתיים.

"תחום מניעת זיהום הסביבה חשוב לכולנו כדי לשמור על כדור הארץ, שננשום אוויר טוב יותר. מעבר לאינטרס הגלובלי יש קשר בין מניעת הזיהום לחיסכון של כל אחד ואחד מאיתנו. זה מתבטא כמעט בכל מוצר חשמלי", אומר אלטר.

הדוגמא הנוחה ביותר להציג את הקשר בין איכות סביבה לחיסכון כלכלי היא דוגמת המזגנים. "הם מצאים בכל מקום והרבה אנשים לא יודעים שתחזוקה פשוטה תתרום גם למניעת זיהום וגם לחיסכון כלכלי. צריך לפתוח את המזגן ולנקות את הפילטרים שיונקים את האוויר מהסביבה ואיתו את האבק. כשהפילטרים נסתמים התפוקה פחותה ונדרש מאמץ של צריכת חשמל מוגברת".

אלטר מזכיר לכולנו כי גם אם נדמה שצריכת האדם הבודד אינה מעלה ואינה מורידה, הרי שכאשר הכלל משנה התנהלות הדברים באים לידי ביטוי באופן משמעותי הרבה יותר. "הצריכה היא צריכת המונים וכל אחד הוא אמנם מספר קטן אבל כולם ביחד תורמים לאיכות הסביבה".

"גם ייצור מכשירים כיום כולל דירוג אנרגטי וחשוב לראות מה הדירוג האנרגטי, מ-A שזו הדרגה הטובה ביותר ועד G שזה מכשיר זולל חשמל. מוצרי חשמל ירוקים כוללים טכנולוגיות שמאפשרות שימוש ארוך טווח, כמו מקררים שצורכים פחות חשמל האיכות וטריות המזון נשמרת ליותר זמן".

בין המלצותיו מוסיף אלטר גם את נושא החלפים: "חשוב לקבל שירות מהיבואן ולא חלקים לא מורשים שיכולים לפגוע בתפקוד וגם לגרום לזיהום רב יותר". עוד הוא מספר: "אנחנו קבוצת 'פל' מסבירים ללקוחות לא למשוך תיפקוד של מכשיר שלא מתפקד כמו שהוא אמור לתפקד, אלא להזמין שירות כי מכשיר כזה גם מזהם יותר וגם מתסכל אותנו כלקוחות".

על הטיפול במזגנים מוסיף אלטר: "לפני הקיץ לא רק ניקוי פילטרים. חשוב לכוון את המזגן על רמה שבין 24 ל-25 מעלות, לדאוג שהחדר יהיה סגור, כי אם מזגן עובד והחלון פתוח הצריכה מוגברת. כמו כן יש להסית וילון שלא תהיה כניסה של קרני שמש מחממות שצורכות מאמץ נוסף של המזגן".

"גם במכונות כביסה ומדיחים, ככל שנחשוב על איכות הסביבה נתרום לכיס של כל אחד ואחד מאתנו. קמפיין המים מתחבר למכונות הכביסה והמדיח. יש תכניות של חצי הדחה, לא להפעיל מכשיר באופן אוטומטי אלא לבדוק אם הכלים באמת מלוכלכים וצריכים כעת תכנית שלמה". לדבריו השקעה של דקה אחת מכל אחד מאיתנו טרם הפעלת מכשיר תהפוך במרוכז לחיסכון אדיר ולשמירה משמעותית הרבה יותר של הריאות הירוקות והאוויר הנקי.

באשר למכונות הכביסה מעיר אלטר כי המכונות החדשות יודעות לזהות את משקל הבגדים שבהן ולהציע למשתמש תכניות חסכוניות יותר, ועם זאת, במכונות ישנות יותר נכון לשקול בכל שימוש מהי התכנית המתאימה על פי כמות הבגדים ונתונים נוספים.