חוגגים 70 לישראל
חוגגים 70 לישראלצילום: חיים צח. לע״מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה השתתפו באירוע חגיגי לכבוד שנת ה-70 למדינת ישראל ולכבוד פתיחת "העונות המצטלבות" ישראל-צרפת.

באירוע השתתפו גם נשיא צרפת עמנואל מקרון ורעייתו בריז'יט. נתניהו ומקרון חנכו יחד תערוכה המציגה 70 שנות חדשנות ישראלית, ב- Grand Palais בפריז. בתערוכה הוצגו פיתוחים וטכנולוגיות בתחומי רפואה, בטחון סייבר, חקר החלל, חקלאות ועוד.

נתניהו אמר "אנו חוגגים הלילה 70 שנים לעצמאות ישראל ו-70 שנות ידידות בין צרפת וישראל. יש לנו הרבה מה לחגוג. היו רגעים גדולים שהכריעו את עתידו של עמנו. אחד מהם התחולל כאן לפני למעלה מ-100 שנה, כמעט 120 שנה, כאשר אמיל זולא כתב את ׳אני מאשים!׳.

״הוא תקף את האנטישמיות וסלל את הדרך לציונות, כיוון שעיתונאי יהודי צעיר בשם תיאודור הרצל שמע את המלים הללו, הבין את המשמעות שלהן וחיבר את המסמך המכונן ששינה את ההיסטוריה היהודית – ׳מדינת היהודים׳. מדינת היהודים היא המסמך החשוב ביותר בתולדות הציונות ותקומתו מחדש של העם היהודי.

״המסמך השני החשוב ביותר הוא ׳אני מאשים!׳ של אמיל זולא כיוון שהוא הבהיר, במונחים מוסריים, מדוע המתקפה על היהודים הייתה לא צודקת, בדיוק כפי שהרצל הסביר מדוע הקמתה של מדינה יהודית היא הכרח. וכך אנו חוגגים היום 70 שנה להקמתה של ישראל, של כושר ההמצאה הישראלי, ו-70 שנה ליחסים המופלאים בין שתי מדינותינו״.

ראש הממשלה הסביר מדוע ישראל וצרפת הן בנות ברית כל כך קרובות. ״אני מניח שאפשר לתמצת את התשובה בשלוש מילים, מילים שאתם מכירים אותן – חירות, שוויון ואחווה. ראשית, חירות. עבור ישראל, החזון הזה הוא החזון שתמיד הנחה אותנו, הוא התקווה שהעניקה לנו השראה. אלה הן מלות ההמנון הלאומי שלנו – להיות עם חופשי, עם חופשי בארצו. ׳להיות עם חופשי בארצנו׳. כדי להקים את ישראל לפני 70 שנה וכדי להגן עליה כל יום מאז, נאלצנו להילחם נגד כוחות עריצות וטרור שבזים לחירות. כמו צרפת, ישראל מאמינה בחירות, כמו צרפת, ישראל מקדשת את החירות.

״כמו צרפת, ישראל היא דמוקרטיה גאה, גאה בהצלחתה לשמור על הדמוקרטיה בלב לבו של המזרח התיכון. זהו הישג אדיר, כיוון שבמהלך 70 השנה לא הייתה שנייה אחת שבה לא קראו תיגר על הדמוקרטיה הישראלית. אנו ניצבים למען החופש.

״אנו ניצבים גם למען שוויון. כמו צרפת, ישראל מקדשת את השוויון. העם שלנו העניק לאנושות את הצהרת השוויון העוצמתית ביותר שנאמרה אי פעם, ההצהרה התנ"כית שכל בני האדם נוצרו בצלם אלוהים, ואותו חזון בסיסי של שוויון מנחה את מדינתנו היום. זאת הסיבה שישראל היא ביתם של שופטי עליון ערבים, דיפלומטים נוצרים, קציני משטרה מוסלמים, שרים דרוזים, למעשה, שר דרוזי בממשלתי נמצא כאן היום, איוב קרא. ישראל היא ביתם של טייסות קרב וחברי כנסת הומוסקסואלים, המייצגים את הלהט והיצירתיות של כל אזרחינו, ללא קשר לדת, גזע או מין. בישראל, אנו מאמינים שכולם שווים בעיני אלוהים, ובישראל – ובמזה"ת, רק בישראל – כולם שווים עפ"י חוק.

״ואחווה – כמו צרפת, ישראל היא אומה ידידותית שניצבת לצדם של רבים בעולם. אתם רואים את הסולידריות הזאת כאשר ישראל שולחת סיוע רפואי למדינות כמו האיטי ונפאל אחרי אסונות טבע. למעשה, כשאני אצא מכאן הלילה, אני הולך לשוחח עם ידידי, נשיא גואטמלה, ולהציע כל עזרה שנוכל להושיט. ישראלים מגיעים למקומות שונים ברחבי העולם ומציעים אור ותקווה.

״אנו רואים את הסולידריות הזאת גם כשאנחנו מטפלים באלפי סורים פצועים, קורבנות של מלחמה נוראה ומשטר ברוטלי. אנו רואים את הסולידריות הזאת בטכנולוגיה מצילת חיים שאנחנו חולקים עם חקלאים הודים ועם אמהות אפריקניות, שבזכות הטכנולוגיה הישראלית, לא צריכות לכתת רגליים ימים ושעות כדי להשיג מים.

״אנחנו רואים את הסולידריות הזאת גם ביחסי השלום שאנו נהנים מהם במשך עשרות שנים עם שתיים משכנותינו הערביות, מצרים וירדן, הסכמי שלום שעמדו במבחן הזמן, וכפי שאמרתי לנשיא מקרון היום, אני מאמין שהשלום הזה יתרחב למדינות ערביות נוספות ובסופו של דבר לשכנינו הפלסטינים.

״הערכים המקודשים הללו, חירות, שוויון ואחווה, מאחדים את שני עמינו ושתי מדינותינו. אולם ישנם מתנגדים, אנשים המתנגדים לערכים הללו מנסים לפגוע בנו, והם מנסים לפגוע בנו לא בגלל שהם שונאים אותנו על מי שאנו, אלא גם על מה שאנחנו מאמינים בו. הם מאמינים בכל מה שהוא ההיפך מחירות, שוויון ואחווה. הם רוצים עולם אחר, עולם אפל, חזרה לימי הביניים.

״בצרפת האנשים האלה פגעו בסופרמרקט, עיתון סטירי ומופע מוזיקה. בישראל, הם פגעו בגני ילדים, בתי קפה ומועדונים. הטרוריסטים הקיצוניים הללו מאוחדים, ואנו חייבים להיות מאוחדים נגדם ואני מאמין שאנחנו יכולים לנצח במלחמה בטרור ע"י התאחדות סביב ערכינו המשותפים. הייתה לי הזדמנות לשוחח על כך היום עם הנשיא מקרון ואני חושב שיש לנו היום הזדמנויות שיסייעו לנו רבות בחתירתנו לשלום וביטחון במזה"ת ומעבר לו", כך ראש הממשלה נתניהו.