חינוך מחריד. דן שכטמן
חינוך מחריד. דן שכטמןצילום: פלאש 90

פרופ' דן שכטמן, חתן פרס נובל לכימיה, תקף במהלך סוף השבוע האחרון את החינוך החרדי וטען כי גרוע מהחינוך באיראן.

"הרמה של החרדים בחינוך נמוכה להחריד", אמר ביום שישי האחרון במסגרת 'מפגש-שישי' של TheMarker ובנק הפועלים שהתקיים בירושלים.

לדבריו, לא ייתכן שיעודדו את הילדים החרדיים ללמוד כל היום תורה. "מדינה שואפת חיים לא יכולה להרשות מצב שבו 20% מהילדים לא ילמדו ליבה. אתם יודעים שהאייתולות באיראן, שנראים לנו חשוכים, הם לא אומרים לילדים לקרוא קוראן כל היום - הם מעודדים אותם ללמוד מדעים. התוצאה היא שעל כל מדען ומהנדס ישראלי יש 20 מהנדסים איראנים", הבהיר.

עוד אמר שכטמן "מה שהכי חשוב זה להשקיע בחינוך. במבחן התוצאה אנחנו אי שם במקום רע בסוף במדדי OECD. זה לא קשור לממשלה מסוימת, זה נמשך כבר הרבה שנים. העולם מתפתח בכיוון של אוטומציה ומחשוב, המוני אנשים יאבדו את משרותיהם אם לא יהיו משכילים, ולכן חשוב שהדורות הבאים ירכשו את הידע, כדי שימצאו מקומם בשוק העבודה".

בנוגע לסוגיית איכות החינוך בישראל ציין שכטמן, "שורש הפתרון הוא איכות המורות. ואני אומר מורות כי רוב המורים הם מורות. יש 27 מכללות להוראה בישראל. הן נלחמות על כל ראש ומתוקצבות לפי מספר הנשים שלומדות בהן, ולכן לכל מכללה יש נטייה טבעית לקבל כל אחת שרק אפשר להעביר אותה - אם צריך גם בלי תעודת בגרות ובלי פסיכומטרי".