שחר סטרוג ז''ל
שחר סטרוג ז''לצילום: דובר צה"ל

סמל נ', לוחם יחידת דובדבן שירה למוות בחברו סמ"ר שחר סטרוג ז"ל יורשע בהריגה וירצה עונש של שנה וחצי מאסר בפועל, במסגרת עסקת טיעון שנחתמה עמו.

בפרקליטות הצבאית התחשבו בעובדה שהלוחם שירת ביחידת מובחרת וכן בעובדה שהוא ירה למוות בחברו, אירוע שמהווה טרגדיה עבורו.

רס"ן עו"ד מירב הרשקוביץ יצחקי, סרן (מיל') עו"ד אבי חימי וסרן עו"ד אליסף מלמד המייצגים את הלוחם מטעם הסנגוריה הצבאית, מסרו: ''ראשית, צר לנו כי המידע מתוך הליך הגישור הופץ באופן פומבי קודם שנסגרו כל הפרטים ולפני שהסיכום הוצג בפני בית הדין.

לגופו של עניין, ההסדר שהושג לפיו מרשנו ירצה עונש מאסר של 18 חודשים בלבד משקף את מאפייני האירוע שהוא טרגדיה אנושית כואבת ואת העובדה שלא מדובר היה ב״משחק״בנשק אלא באירוע שבו חיילים התאמנו באופן בלתי מבוקר בחדרם ביחידה כחלק מתרבות אימונים ששררה ביחידה ובאופן שלא היה זה הוגן להטיל על כתפיו של מרשנו את מלוא חומרת התוצאה.

''מרשנו אמנם לקח אחריות מלאה על המעשה, אך אין להתעלם מהתרבות המתירנית שהייתה נהוגה ביחידה בכל דרגי הפיקוד בכל הקשור לעיסוק עם נשק, כפי שעלה בוועדת החקירה.

''מאז האירוע מרשנו שב והביע צער עמוק וחרטה על המעשה שהוביל למות חברו הטוב. אנו מבקשים להודות למשפחת המנוח, שאנו שותפים לכאבם הגדול, על עמדתם האצילית וכולנו תקווה כי בעקבות אירוע טראגי זה יופקו הלקחים המתחייבים כך שאובדן זה יהיה האחרון'', הוסיפו עורכי הדין של הלוחם.

בחודש שעבר פורסמו ממצאי ועדת הבדיקה שהקים צה''ל בעקבות האסון ביחידת דובדבן. הוועדה קבעה כי סמ''ר סטרוג ז''ל נהרג כתוצאה ממשחק בנשק יחד עם חברו ליחידה סמ''ר נ'.

חברי ועדת החקירה קבעו כי הגורם הישיר למותו של סטרוג הוא ביצוע ירי של סמל נ׳ באקדח ללא תותב לעברו, במהלך הכנות לאימון בעת המתנה בחדרי המגורים ביחידה. עוד קבע הצוות כי קיימת תרבות לקויה של שימוש בלתי חוקי בנשק בקרב צוות הלוחמים אליו השתייכו השניים, וככל הנראה לא מדובר באירוע בדיד.

צוות הוועדה קבע כי לא התקיימה בקרת מפקדים מספקת למניעת שימוש בנשק בניגוד לפקודות ולנהלים למרות המודעות לאפשרות כזו, וזאת לאחר שאירעו שלושה אירועי פליטת כדור קודמים מנשק ביחידה.

חברי הוועדה הגישו מספר המלצות הנוגעות להגדרת נהלי הבטיחות ונשיאת אקדחים ביחידות צה״ל השונות לצד אופן הלמידה הנדרש מאירועי בטיחות בין היחידות השונות. הרמטכ״ל קיבל את מסקנות והמלצות וועדת החקירה.

לאור חומרת האירוע וממצאי ועדת החקירה החליט הרמטכ״ל על מספר צעדים פיקודיים, בהם ביטול מינויו של מפקד היחידה (קצין בדרגת סא״ל) לתפקיד מפקד חטיבה ועיכוב קידומו לדרגת אל״ם בשנתיים, מתן נזיפה חמורה למפקד הפלגה (קצין בדרגת רב סרן) ועיכוב של שנתיים בקידומו והדחת מפקד הצוות (קצין בדרגת סגן).

כמו כן, החליט מפקד עוצבת הקומנדו להדיח את סמל הצוות (לוחם בדרגת סמ״ר). היום הוגש לבית הדין הצבאי כתב אישום נגד סמל נ', בעבירה של הריגה.

דובר צה''ל תא''ל רונן מנליס אמר כי ''יחידת דובדבן היא יחידת עילית, מקצועית ומובילה הלוקחת חלק מרכזי ומשמעותי באתגרי הבטחון השונים של צהל מדי יום ולילה. מותו של סמ״ר שחר סטרוג ז״ל הוא אירוע קשה שתוחקר בצורה יסודית למען לא ישנה. צה״ל משתתף בצער המשפחה וימשיך ללוותה''.

האירוע הקשה התרחש ביום שלישי ה-20 במרץ בבסיס צה"ל במרכז הארץ. שחר סטרוג בן ה-20 מגבעתיים נפצע באורח קשה ופונה לבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים, שם נאבקו הרופאים על חייו אך נאלצו לבסוף לקבוע את מותו.

כאלף בני אדם השתתפו בהלוויתו של סטרוג, בחלקה הצבאית בבית העלמין קריית שאול בתל אביב. הוא הותיר אחריו זוג הורים, קובי ומיכל, ואחות בת 15.

מיכל, אמו של שחר, ספדה לו "חיים של אימא, גאוות עולם שלי, איזה נדיר אתה. היית כל כך מאושר ולכן לא דאגתי, כל מי שמכיר יודע שכשאתה מתקשר, כתוב על הצג 'שחר המלך'. שחר המלך לא יתקשר אליי יותר", אמרה.

"אני בשוק ממה שאני כותבת, איך יכול להיות שאשרוד, זוכרת שאמרתי לך שתשמור על עצמך כי בלעדיך אין לנו חיים וחיינו חרבו", הוסיפה האם בבכי. "היית נסיך מושלם, מאיזה חומר קורצת, ומה אתה עושה ברגעים הקשים. לא יודעת מה אני אמורה להגיד, פאר היצירה שלי, בחיים לא ניפרד".