נמל תעופה בן גוריון
נמל תעופה בן גוריוןצילום: פלאש 90

נהלי הבידוק בשדה התעופה יעודכנו לטובת הנוסע - כך נמסר היום (ב') מלשכת יו"ר הוועדה לפניות הציבור ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה).

לדבריהם, על פי הנוהל החדש, נוסע שיש על שמו חוב המונע ממנו לצאת מהארץ, יעודכן על כך כבר בשלב הפקדת המזוודות בדלפקי ה'ציק אין'. זאת, כדי שיוכל להסדיר את חובו מבלי לעכב את שאר הנוסעים.

על פי הנוהל הקיים כיום, נוסע המעוכב יציאה מקבל הודעה על כך רק בשלב הצגת הדרכונים ביציאה מהארץ לאחר שכבר הפקיד את המזוודות.

"מצב זה הוביל לקשיים רבים, בעיקר מול שאר הנוסעים שסבלו על לא עוול בכפם כאשר הנוסע המעוכב כבר שלח את המזוודות למטוס, וכך נוצר עיכוב ארוך ומייגע שבמהלכו נדרש הנוסע לסור אל אחד מסניפי הבנקים בנתב"ג ולהסדיר את תשלום החוב. על פי הנוהל הבינלאומי, אם הופקדו כבר מזוודותיו של הנוסע, המטוס אינו רשאי להמריא בלעדיו", הסבירו בלשכת אייכלר.

לאחרונה הגיעו תלונות לוועדה לפניות הציבור ואייכלר פנה לרשויות בבקשה לבחון אופציה חלופית והגיונית יותר.

לשם כך גובשה סדרה של פתרונות בירוקרטיים שתואמו מול משרד המשפטים, רשות שדות התעופה ורשות האוכלוסין. בתום שנתיים של עבודה סיזיפית שונו הנהלים לטובת הנוסעים.

על פי הנהלים החדשים, כבר ברגע הפקדת המזוודות בדלפקי הצ'ק אין יתברר האם הנוסע רשאי לצאת מהארץ. במקרה שחל עליו עיכוב יציאה, הפקיד יורה לנוסע לסור אל משרדי רשות האוכלוסין הממוקמים בשדה התעופה, על מנת לברר את הסיבה למצבו. אם המניע הוא חוב כספי, יוכל לשלם במקום במזומן או בכרטיס אשראי.

כדי למנוע דליפת פרטים אישיים לא יופיע אצל הפקיד שום פרט נוסף, מעבר לכך שעל הנוסע לסור על רשות האוכלוסין שם יקבל פרטים נוספים.