איילת שקד
איילת שקדצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שרת המשפטים איילת שקד מתחה ביקורת חריפה על פעיל השמאל עזרא נאווי שפעילותו נגד פלסטינים מוכרי קרקעות ליהודים נחשפה בתכנית "עובדה".

"עזרא נאווי ודומיו הם אנשים המעוררים שאט נפש וראויים לכל גינוי. טוב עשה הארגון כאן וצוות התוכנית עובדה כאשר חשפו את התנהלותם של האנשים שהחברה חייבת להוקיעם", אמרה בדיון שנערך בכנסת.

לאחר מכן פירטה שקד את סעיפי החוק בעניין מגע עם סוכן זר ואמרה כי חוק זה אינו רלוונטי לעניין עזרא נאווי כיוון שהרשות אינה מוגדרת כארגון טרור ועל כן יש ללבן את העניין. לאחר הצבעה, הועבר הנושא לדיון בוועדת החוקה, ללא מתנגדים.

הדיון התקיים על רקע התחקיר שערך ארגון עד-כאן בחשיפת פעילי שמאל, ביניהם עזרא נאווי וגיא בוטביה, שתועדו כשהוא מוסרים לרשות ערבים שנחשדו במכירת קרקעות ליהודים. את הדיון יזמו חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) ועודד פורר (ישראל ביתנו).

"מוכרי קרקעות נמסרו על ידי חבורת הבוגדים הזאת אל הרשות הפלסטינית", אמר סמוטריץ' בפתח הדיון, "הם נעצרו, עונו, הוכו קשות וממתין להם גזר דין מוות גזעני מאותה רשות, שיש מי שמתיימר עוד לדבר איתה כאן במדינת ישראל".

בהמשך קבל סמוטריץ' על הסחבת המתמשכת שנעשתה בתיק, לאחר שהוגשו לפרקליטות כל ההוכחות והתיעודים, "למרות זאת – לא נעשה איתו דבר", אמר סמוטריץ' והוסיף, "איך שהתפרסם תחקיר בתוכנית עובדה והעניין עלה לכותרות, פתאום מצאו במשטרה את הזמן לעצור ולחקור".

"בחלוף שנה נתבשרנו שכתב האישום שהולך להיות מוגש כנגד אותו בוגד, עזרא נאווי, מדבר על כלום שבכלום שבכלום", המשיך סמוטריץ'. "סוג של קשר או מגע עם סוכן זר – אבל לעובדה שהאיש הזה מסר לא פעם ולא פעמיים שמות והסגיר מוכרי קרקעות אל הרשות הפלסטינית מתוך ידיעה ברורה של מה שמחכה להם, לא נותר זכר בכתב האישום. זה דבר שהוא בלתי מתקבל על הדעת".

סמוטריץ' קרא למשטרה ולפרקליטות לעשות חשבון נפש ולהגיש נגד הפעילים כתבי אישום חמורים.

גם ח"כ פורר מתח ביקורת על החלטת הפרקליטות להגיש כתב אישום "מאוד מקל" נגד נאווי ושותפיו ואמר כי הוא מצפה שגם חכי"ם מהאופוזיציה יתמכו בהצעה זו לסדר היום, עקב העובדה שמדובר על זכויות אדם.

מארגון עד-כאן נמסר בתגובה כי "שיתופי פעולה בין ארגוני שמאל קיצוני ישראלי ובין הביטחון הפלסטיני הפכו להיות דבר שבשגרה. תופעה הזויה זו מביאה רק מוות ועינויים לאזור ובוודאי שלא זכויות אדם. למרות זאת, פרקליטות המדינה בוחרת להתייחס לדברים בסלחנות. מנגד, ובאופן מתבקש, חברי הכנסת מציפים את התנהלותה המתמיהה של פרקליטות המדינה לאורך כל התיק העוסק בתופעה זו".

"לא ברור מדוע הפרקליטות נוהגת בכפפות של משי ובגרירת רגליים כלפי חוליה רצחנית ואנטישמית שהובילה לעינויים ורצח של אנשים רק כי חשבו למכור אדמה ליהודים, תוך שיתוף פעולה עם הביטחון המסכל הפלסטיני. האם ייתכן שהשימוש בכסות של 'ארגון זכויות אדם' מזכה את חברי החוליה בחסינות מול גורמי החוק?", אמרו בארגון עד-כאן.