פרופ' חנה קהת חותמת עם בעלה על ההסכם
פרופ' חנה קהת חותמת עם בעלה על ההסכםצילום: יח"צ

בשבועות האחרונים נחשף הציבור לתופעת סרבנות הגט סביב סיפורה של מזל דדון (אטיאס), אשר קיבלה לבסוף את הגט המיוחל לאחר לחץ משפטי וציבורי - אולם עדיין ישנן מאות נשים עגונות ומסורבות גט הכלואות מבלי יכולות להמשיך בחייהן.

כחלק מהמאבק נגד סרבנות הגט ועל מנת למנוע את המקרים הבאים, קיים ארגון 'יד לאשה' מבית רשת אור תורה סטון, אירוע החתמה על הסכמי קדם נישואין ובשמו - "הנספח הישראלי לכתובה".

לאירוע שהתקיים ב'גולה' במתחם התחנה בירושלים, הגיעו עשרות זוגות, נשואים ושאינם נשואים, להפגין אהבה נגד סרבנות גט. הזוגות ישבו עם הטוענות הרבניות ועורכות הדין של הארגון המייצג מסורבות גט ועגונות, וחתמו על ההסכם.

"הנספח הישראלי לכתובה", מהווה הסכם קדם נישואין שמטרתו להוות כלי נגד סרבנות גט. ההסכם גובש על בסיס ניסיונן של הטוענות הרבניות ועורכות הדין של הארגון, שבמשך שנות פעילותן הרבות ייצגו נשים במאות תיקים של סרבנות גט, במטרה שהסכמים אלה יהפכו לנורמה, ובכך יביאו לירידה דרמטית במספר מסורבות ומסורבי הגט.

פרופ' חנה קהת ובעלה ברוך אשר הגיעו לאירוע וחתמו יחד על ההסכם אמרו: "כשאנחנו התחתנו לא היה הסכם כזה ובטוח לא מודעות. הערב זו הייתה הזדמנות בשבילנו לבוא ולחתום, בדיוק כמו שאנו דורשים את זה מכל ילד וילדה שלנו שכבר יודעים שלא מתחתנים בלי הסכם קדם נישואין. אנחנו מקווים שמעכשיו זה יהפוך להיות עניין שבשגרה, שכל זוג שמתחתן יחתום על זה, בדיוק כמו שחותמים על הכתובה מתחת לחופה".

יוני ולימור ריסקין, שבאו לחתום על ההסכם אחרי 22 שנות נישואין, סיפרו כי "לא חשבנו על זה עד עכשיו, אבל ברגע שלאחרונה עלה למודעות עניין סרבנות הגט, החלטנו לחתום. הרגשנו שאנו חייבים לעשות את זה גם בשביל דור העתיד, ושלחנו עכשיו את התמונות ממעמד החתימה לילדים שלנו שישאלו מה זה, שידעו ושזה יהפוך להיות חלק מהנורמה".

מנכ"לית ארגון יד לאישה מבית רשת אור תורה סטון, פנינה עומר, אשר הגיעה גם היא לאירוע יחד עם בעלה כדי לחתום על ההסכם החדש סיכמה, "יש לנו את הכח לשנות את המציאות ולצמצם באופן דרמטי את שיעורי סרבנות הגט באוכלוסייה. הנספח הישראלי לכתובה, הוא הסכם נישואים שמונע סרבנות גט ויש לנו חובה להנגיש אותו לכל זוג שמתחתן כדת משה וישראל עד שיהפוך לחלק מטקס הנישואים".