ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי הודיע הערב (שני) כי לא יאפשר הפרדה בין נשים לגברים באירועים במרחב הציבורי בתל אביב-יפו.

חולדאי שולל בכך את ההפרדה באירוע 'משיח בכיכר' שמבקשת חסידות חב"ד לקיים בעוד שבוע, ב-25 ביוני.

הוא נסמך על חוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה, אשר קבע לראשונה כי בסמכות העירייה להחליט שלא תתקיים כל הפרדה מגדרית באירוע המתקיים באישורה.

בהודעה שפירסם אמר חולדאי, "עירנו תל אביב-יפו, בה הוקראה מגילת העצמאות, הייתה תמיד חלוצה בכל הקשור לשמירה על זכויות האדם, שוויון ושוויון מגדרי בפרט. החלטה זו עולה בקנה אחד עם ערכיה של מדינת ישראל החותרת לשוויון זכויות תוך ביעור התופעה החמורה של הדרת נשים מהמרחב הציבורי."

הוא ציין כי לגבי אירוע "משיח בכיכר", נלקחו בחשבון שמדובר בכיכר מרכזית המשרתת בשגרה עוברי אורח רבים, וכי האירוע אינו בעל אופי דתי מובהק.

מארגני האירוע קיבלו זכות טיעון כנהוג בהחלטות מסוג זה וההודעה הובאה גם לידיעת המשטרה.

נזכיר כי באחרונה פנתה ''שדולת הנשים'' לחולדאי ולמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, במחאה על אירוע "משיח בכיכר" של חסידות חב"ד .

שדולת הנשים זועמת על כך שבהזמנה לאירוע מצויין כי יהיו מקומות מיוחדים לנשים. "הפקת מופע מעין זה בכיכר רבין, כיכר העיר המרכזית, מרחב ציבורי השייך לכל תושבי העיר, ללא נשים על הבמה ובהפרדה מגדרית, פוגעת בערך השוויון ומפלה נשים", נכתב בהודעת השדולה.

האירוע של חב"ד בכיכר רבין יתקיים ב-25 ביוני, י"ב תמוז, המועד שבו רבי יוסף יצחק שניאורסון - האדמו"ר השישי של חב"ד - קיבל אישור שחרור מהכלא לאחר שנאסר בשל ניסיונותיו לשמור על הגחלת היהודית בהגבלות השלטון הקומוניסטי.

שדולת הנשים שיגרה באופן מכוון את מכתב המחאה שלה גם למשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד דינה זילבר הידועה כמי שנאבקת באירועים ומקומות שבהם ישנה הפרדה בין גברים לנשים.

כך לדוגמא, בחודש יולי 2017 טענה זילבר כי חופי ים נפרדים לגברים ולנשים, עשויים "להביא לפגיעה בלתי מידתית בחופש התנועה ובזכות לכבוד של בני המין שאינם מורשים לעבור".

זילבר טענה אז את הדברים בתשובה לפניות של המרכז הרפורמי לדת ומדינה, ולפיהן בחופים הנפרדים בבת ים ובהרצליה נאסר על גברים או על נשים לעבור בשולי רצועת החוף ובטיילת הסמוכה בימי הרחצה הנפרדים.

עוד טענו הרפורמים כי "פקחים שהוצבו במקום מטעם העירייה איימו לקנוס נשים שביקשו לעבור בדרך זו בימי רחצה נפרדת לגברים".

עו"ד זילבר כתבה בתגובה למרכז הרפורמי כי "פעילות זו, המאפשרת הגשמה של התאמת חופים מסוימים לצרכי האוכלוסייה הדתית המבקשת לרחוץ בהפרדה, היא ראויה".

עם זאת, "ככל שרצועת החוף רחבה דיה לאפשר יצירת חיץ בין מסלול המעבר בין החופים לבין אזור הרחצה הנפרד - סגירת המעבר לנשים או לגברים לכל רוחבה של רצועת החוף, אף שהיא נעשית מכוח סמכות הקיימת בחוק, עשויה להביא לפגיעה בלתי מידתית בחופש התנועה ובזכות לכבוד של בני המין שאינם מורשים לעבור".