מושיע שכזה. שגב עם רבין ז"ל
מושיע שכזה. שגב עם רבין ז"לצילום: פלאש 90

אל"מ במיל' משה פלד, חבר הכנסת לשעבר בסיעת 'צומת', מתייחס ביומן ערוץ 7 לפרשת גונן שגב וקובע כי לא הופתע כלל ועיקר מהדיווחים לנוכח עברו של האיש.

"העניין לא הפתיע אותי. אחרי הבגידות הקודמות של גונן שום דבר כבר לא יכול להפתיע. הוא בגד כדוקטור לרפואת ילדים בילדים חולים כשהביא להם סוכריות אמאנאם מחוץ לארץ. זו בגידה שאינה פחותה מהבגידה עם האיראנים, אבל הבגידה הגדולה שלו היא הבגידה בבוחריו, במחנה הלאומי בכלל ובבוחרי 'צומת' בפרט כשהוא עזב את צומת וקיבל משרת שר בממשלת רבין והוא זה שנתן לרבין את הרוב להסכם אוסלו זו הייתה הבגידה הקשה בחייו, לדעתי".

כאשר אלו פני הדברים נשאל פלד כיצד זה רפול, מנהיג המפלגה ובעל עבר כרמטכ"ל וכשר, לא זיהה את הבעייתיות שבאיש. "הכרתי את גונן שגב רק בבחירות 92'. רפול הכיר אותו מהמושב והמליץ עליו וקיבלנו אותו ואנשים רבים בחרו בו", אומר פלד ומיד מוסיף: "הבחנתי במשהו לא כשיר באישיותו כאשר הוא הדיח את צ'אטו, יואש צידון, מהמקום השני. יואש החליט לעזוב הכול וללכת הביתה. באותו רגע נכנסתי לאוטו ורצתי אחריו, אמרתי לו שמקומו איתנו, שלא יעזוב ושלא יילך, שיהיה במקום השלישי. אצל גונן שגב זה עבר ללא ניד עפעף. אז התחלתי לאתר את האישיות המורכבת והמסובכת שלו".

על דבריו של ראש מועצת עומר, פיני בדש, חבר 'צומת' בעבר גם הוא, ולפיהם שגב מונע מתאוות בצע כסף ורדיפה אחר מנעמים פיזיים, אומר פלד כי בהחלט סביר להניח ש"אחד המרכיבים הוא מרכיב של בצע, אבל יש כאן משהו עמוק יותר. זה לא רק בצע הכסף. יש בו משהו נכלולי ולא ישר, משהו שהוא מסתיר, וזו הדרך שמובילה לבגידות כמו השתיים שציינתי, הסמים והסכמי אוסלו שהיא הבגידה הגדולה של חייו".

על השיחות שקדמו לעריקתו של שגב לשורות ממשלת רבין בימי אוסלו, מספר פלד: "בהתחלה הוא ניסה להצדיק את עצמו ואמר שמתוך הממשלה הוא לא ייתן למסור את יהודה ושומרון וכו'. הוא לא הבין את מהות האמירה הזו. הוא לא הבין שהוא זה שנתן לרבין את הקול ה-61 להעברת הסכם אוסלו ואחר כך לא יהיה מה לעשות לבלימת הסכמי אוסלו, והוא גם לא עשה את זה".

פלד נזכר כיצד "בוועדת החוץ והביטחון היו לי ויכוחים קשים באותם ימים קשים. באחד הוויכוחים היו צעקות מביכות וצעקתי אל אנשי מפלגת העבודה 'הבוגד הזה נתן לכם את אוסלו'. אחד מאנשי העבודה מהבכירים צעק אליי 'לשר האנרגיה אתה קורא בוגד? הוא המושיע של מדינת ישראל'. כך הם ראו את החבירה שלו אליהם, כמושיע של ישראל".

"זה היה בניגוד לכל הליך דמוקרטי. זו הייתה בגידה קשה פי אלף מהבגידה עם איראן", קובע פלד ומסביר: "מה הוא כבר יודע ומה הוא כבר מסר לאיראנים? שטויות, אבל ניתן לראות איזה שובל של שאריות משאירה הבגידה ההיא, 1500 הרוגים, פגיעה אנושה בדמוקרטיה הישראלית וקרע בעם. אלו דברים שקשה לשערך אותם".

האם לטעמו של פלד יש להשית על שגב את העונש המושת על בוגדים בחוק הישראלי, כלומר עונש מוות? "אני לא בעד לחסל אותו בעונש מוות אבל שישב שנים רבות מאוד בכלא ויעשה חשבון נפש".