עו"ד רחל אבישר אבלס פרקליטת מחוז מרכז

בית המשפט המחוזי מרכז פסל בצהריים (שלישי) את כל ההודאות שנלקחו תוך כדי עינויים מעמירם בן אוליאל הנאשם העיקרי בפרשת הרצח בכפר דומא.

עם זאת, שאר ההודאות של בן אוליאל אושרו ונותרו בתוקף. גם ההודאה שמסר בן אוליאל במהלך השחזור קבילה והמשפט נגדו יימשך.

מרבית הודאותיו של הקטין הנאשם במעורבות ברצח נפסלו, מלבד הדברים שאמר למדובב שגבה ממנו הצהרה כללית על סיפור המעשה. עם זאת, גם המשפט נגדו יימשך, מאחר שההודאות שנגבו מבן אוליאל מפלילות גם אותו. סנגוריו מקווים כי בעקבות הקביעות בבית המשפט ישוחרר הקטין בקרוב למעצר בית.

נציין כי בשל צו איסור פרסום לא ניתן לפרט מהם אותם עינויים, ''אמצעים מיוחדים'', שהופעלו במהלך חקירות השב"כ.

עו"ד עדי קידר מארגון חוננו אשר ייצג את הקטין מסר, "מדובר במכה אנושה שהנחית בית המשפט לשב"כ ולפרקליטות, אבל מעבר לכך הדבר החשוב הוא הקביעה הפוסלת את אמירות הקטין במהלך התקופה בה הוא עונה ע"י חוקרי השב"כ''.

עו"ד ציון אמיר מסר כי "ההחלטה לפסול את הודאות הנאשם מתקבלת בשמחה מהולה בעצב, לקח שנתיים וחצי להגיע להכרעה שבעינינו היתה מובנת מאליה מלכתחילה. משמעות ההחלטה היא דרמטית ביותר על עולם המשפט הישראלי, לפיה על גופי החקירה - בין אם מדובר במשטרה בין אם בשב"כ עליהם לכלכל צעדיהם ע"פ החוק, לא להפעיל אמצעים פסולים. אנו מברכים את ביהמ"ש על אומץ ליבו".

עורך הדין יצחק בם, אחד מסנגוריו של בן אוליאל, אמר בתגובה ''ברור כי השב"כ גרם כאב פיזי וסבל לנחקר על מנת לגרום לו להודות. שיטת משפט המכבדת את כבוד האדם אינה יכולה להשלים עם קבלת הודאות שנגבו בעקבות גרימת סבל פיזי מכוון כראיות במשפט. החשש מפני המשך העינויים היה הטעם היחיד שמחמתו המשיך הנחקר להודות בין הסבבים של עינויים''.

עו"ד ציון אמיר

הרצח בכפר דומא התרחש ביולי 2015. לפנות בוקר הוצת בית משפחת דוואבשה אחרי שהושלכו לעברו בקבוקי תבערה. בשריפה נספו ההורים סעד וריהאם דוואבשה ובנם הקטן עלי.

עו"ד איתמר בן גביר, פרקליטו של עמירם בן אוליאל - הנאשם ברצח, אמר מוקדם יותר היום כי ''בין אם ההחלטה של בית המשפט במשפט הזוטא תקבל את הטענות של ההגנה ובין אם לא, אני לא יכול לשכוח את המראה של עמירם בן אוליאל שנכנס לחדר לפגישה איתי".

''אחרי 21 יום התירו לנו להיפגש, עמירם בדיוק עלה ממרתפי העינויים, המחזה היה קשה. אני מכיר את עמירם, הוא בחור חזק ובריא מאוד ופגשתי שבר כלי. פגשתי אדם שרעד, שיילל שאמר 'טוב מותי מחיי'. פגשתי בן אדם שהשב"כ הפך לצל אדם ולכן כל הודאה שהתקבלה כתוצאה מהדברים של עמירם היא לא חוקית, היא פסולה, היא לא מוסרית".

בן גביר הדגיש, כי ''ישראל היא לא איראן ולא סוריה, אסור לקבל הודאות כאלה. אי אפשר להחזיק בן אדם במרתפי עינויים, להרביץ לו, לפגוע ולשלול ממנו את הרצון החופשי ואחרי זה לנופף בזה שהנה יצאה ממנו הצהרה כזאת או אחרת.

''אנשים במצבו של עמירם היו מודים ברצח ארלוזורוב, ואני חושב שאסור למדינת ישראל לקבל התנהלות כזאת ואמצעים כאלה, ואסור להרשיע אדם על סמך אמירות שהתקבלו לאחר עינויים", הוסיף עו"ד בן גביר.