בנייה במאחז הפלסטיני סמוך לסוסיא
בנייה במאחז הפלסטיני סמוך לסוסיאתנועת רגבים

בעקבות הגעתם המתקרבת של חתנו של הנשיא האמריקאי ושליחו של טראמפ למזרח התיכון החליט ראש הממשלה להקפיא את הרס בתי הכפר הבלתי חוקי בסוסיא.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם עו"ד בועז ארזי, יועץ משפטי של תנועת 'רגבים' הנאבקת מזה שנים לא מעטות להריסתו של הכפר.

בראשית הדברים מבהיר עו"ד ארזי את המציאות המשפטית הנוכחית: "אנחנו בעיצומה של עתירה דו צדדית שנייה בנושא המאחז הערבי. יש עתירה שלנו להריסה ועתירה של הערבים נגד ההריסה".

"יש עתירה לפני כחמש שנים שנדחתה על סמך טענות של המדינה שאולי יסדירו את המקום, אבל בין לבין הבנייה במקום נמשכה ובית המשפט אמר שאת המבנים הללו צריך להרוס כי לא ניתן לבנות בזמן שיש עתירה וצריך להקפיא מצב. זו פגיעה בכבוד בית המשפט".

על ההרס של המבנים שנבנו בתקופת העתירה הראשונה הוגשה עתירה לאחר שנראה היה שדבר לא נעשה כדי להרוס את המבנים, ומנגד הגישו הערבים עתירה מקבילה. עו"ד ארזי מציין כי לאורך התקופה טענו הערבים טענות שונות על מבנים ספציפיים מבין 14 המבנים שהוקמו בשלב השני על מנת למנוע את הריסתם, פעם בטענה שמדובר במרפאה ופעם בטענות אחרות ובית המשפט קיבל את הדברים, מה שהותיר מתוך 14 מבנים שנבנו רק כשישה המיועדים להריסה, אך כאמור, גם הריסה זו לא בוצעה.

על החלטת נתניהו להקפיא את ההריסה, נשאל עו"ד ארזי אם יתכן ואכן מדובר בהחלטה זמנית וזמן מה לאחר ביקורם של שליחי טראמפ המהלך יבוצע. ארזי מתקשה להאמין שזה יקרה ואומר: "אני נשמע סקפטי כי הסיפור הזה כבר ארבע שנים על השולחן. ארגוני השמאל יודעים לעבוד מול הממשל האמריקאי. הם פונים למקבלי ההחלטות ישירות, זורים להם חול בעיניים ונוצר לחץ על מדינת ישראל שלא להרוס".

לדבריו גם תחת ממשל טראמפ, כך מסתבר, יש לארגוני השמאל אוזן קשבת בעיקר במחלקת המדינה. מעבר לכך "כשנתניהו אומר שאולי הוא צריך להרפות אז הוא מוותר במקומות שלא צריך לוותר. הבנייה בנוואג'ה היא סמל. מדובר בבתים שאמורים היו להיהרס מזמן, מדובר באנשים שיש להם בתים ביאטה, אנשים שהוצעו להם בתים חלופיים באדמות מדינה, אבל הם לא עוזבים כי הם יודעים שהם מנהלים מאבק רחב יותר. כל הפסד בקרב משפיע על המלחמה כולה. צריך לנצח את הקרב הזה, כי אם זה לא יקרה הישוב סוסיא יוקף בבניה בלתי חוקית. רק בשבוע האחרון נוסף שם מבנה נוסף, ולדבר יכולות להיות השלכות ביטחוניות".

"נתניהו לא צריך לתת ידו להפרת חוק. אני מתפלא על בית המשפט שבסופו של דבר נותן יד בעצימת עיניים להפרת חוק. הוא נתן צו להקפאת הבנייה שם והם מפרים ובית המשפט מחליק להם. אם היינו עושים את זה היו מגלגלים אותנו מכל המדרגות והורסים את הבתים שלנו שלוש פעמים".

"חשוב להבין שכל נקודה כזו משפיעה על כל מה שקורה בשטח. יש לנו נטייה לומר שאלו רק כמה מבנים וזה לא נורא, אבל התעלמות של המדינה מעודדת עוד בניה ועוד התערבות בינלאומית של מדינות אירופיות וגורמים אחרים".