איילת שקד
איילת שקדצילום: הלל מאיר/TPS

ועדת החוקה אישרה היום (ג') לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית שמקדמת שרת המשפטים איילת שקד, שתאפשר להסמיך שוטרים להטיל קנס מנהלי.

הצעת החוק פותחת את הפתח להטלת קנסות בין היתר על עבירות של פשיעה חקלאית. לאדם שקיבל קנס בגין עבירה מינהלית פתוחה האפשרות לבקש להישפט בגין אותה עבירה, והדו"ח שהוטל הופך לכתב אישום.

יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) אמר כי "עד היום המשטרה סירבה ונמנעה מלהיכנס לנושא של הגשת דוחות פרט לדוחות תעבורה ועובדים זרים ויש מקרים שהליכה לנתיב הפלילי לא נותנת את הפתרון ודווקא העברה למישור המינהלי היא שמתפקדת.

''אנחנו לא נותנים צ'ק פתוח אלא כל עבירה נוספת תובא לאישורנו מחדש. אבקש כי תזדרזו להביא בפנינו את העבירות הנוגעות לפשיעה חקלאית עוד בטרם תסיימו את עבודת המטה לכלל העבירות", ציין סלומינסקי.

ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) הסתייג מהצעת החוק, ''ההליך הראוי היה לבקש מהמשטרה להציג את כל התמונה ואז להצביע לקריאות שנייה ושלישית". ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) קרא "נוכח מצוקת החקלאים נכון להעביר את החוק כמה שיותר מהר".

הגר יהב מהתאחדות האיכרים אמר בדיון כי הצעת החוק היא ''אור גדול'' ביחס לעבירות פשיעה חקלאית המסווגות כחטא או עוון בחוק העונשין, שמרביתן לא מגיעות למיצוי דין. "משרד האוצר הקצה 13 מיליון שקלים לביטוח נגד הפשיעה החקלאית והתנה את העברת הסכום בין היתר באישור הצעת החוק. אנחנו במשבר עמוק כי אין ביטחון ואין ביטוח ולכן דחוף לנו שהצעת החוק תאושר והמשרד לביטחון הפנים יוכל להוכיח לאוצר אכיפה בתחום".

השרה שקד בירכה על אישור החוק בוועדה, "הטרור החקלאי הפך למכת מדינה. בימים אלו החקלאים סובלים גם מעפיפוני התבערה מרצועת עזה וגם מטרור חקלאי בתוך ישראל. בעפיפונים צה"ל יילחם, בטרור מבית נילחם דרך הכיס.

"אנחנו במשרד המשפטים מאוד מחויבים לנושא המלחמה בפשיעה החקלאית ובהצתות. זה לא עניין כלכלי, אלא לאומי. עבורנו זה ערך, לא מספרים. לאחר אישור החוק נתקין תקנות להחילו על פשעים חקלאיים ושוטרי מג"ב יוכלו לקנוס פולשים בעשרות אלפי שקלים ולא בהליך פלילי שלאחר תהליך ממושך ייענשו בסכום פעוט.

''ענישה מנהלית היא האפקטיבית ובקרוב נוכל להפעיל את צעדי ענישה אלו", הוסיפה שרת המשפטים.