היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט מגבה את החלטת עיריית תל אביב להתערב באירוע ''משיח בכיכר'' שתקיים תנועת חב"ד בכיכר רבין.

כזכור, ראש העיר תל אביב רון חולדאי אישר את קיומו של האירוע בתנאי שלא תהיה בו הפרדה מגדרית. מנדלבליט הבהיר כי לעיריית תל אביב ולעומד בראשה ישנה סמכות לקבוע את אופי האירועים שמתקיימים בשטחה.

''לעירייה שיקול דעת לקביעת תנאים בנוגע לאישור השימוש במרחב הציבורי, ואף יש בסמכותה לקבוע כי לא תתקיים כל הפרדה מגדרית באירוע המתקיים לפי הרשאתה, והכול בשים לב למאפייניו הקונקרטיים של האירוע לרבות מקומו המיועד", כתב נציגו של היועמ"ש עו"ד רותם ארנרייך.

"בהתאם לשיקול הדעת הנתון לה פעלה עיריית תל אביב-יפו, כאשר החליטה כי היא מתנה את השימוש בכיכר רבין לטובת האירוע הציבורי המבוקש בכך שלא תתקיים במסגרתו כל הפרדה מגדרית, לאחר שניתנה למארגני האירוע אפשרות לשטוח בפניה את טענותיהם בעניין'', הסביר.

בסיום המכתב ששיגר עו"ד ארנרייך לארגון ''בצלמו'' הוא ציין כי לאור כל הנסיבות שפורטו, לא נמצא מקום להתערבותו של היועץ המשפטי לממשלה בהחלטת עיריית תל אביב.

מנכ''ל ''בצלמו'' שי גליק מסר בתגובה, ''היועמ''ש לממשלה קבע שבסמכותו של כל ראש עיר לקבוע מדיניות בנושא של מניעת אירועים וחופש ביטוי. בכוונתנו לעמוד על כך שזה יאכף גם באירועים הפוגעים במדינת ישראל וחיילי צה"ל".

רון חולדאי
רון חולדאיצילום: קובי ריכטר/TPS

מוקדם יותר היום פנו אנשי "הפורום הציבורי לישראל יהודית ודמוקרטית" לראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי בדרישה לפעול נגד ההפרדה המגדרית בקבוצות הספורט של העיר, מכבי והפועל תל אביב.

הפנייה לחולדאי באה לאחר התערבותו באירוע "משיח בכיכר" שיתקיים בכיכר רבין בעיר, בו ביקש חולדאי למנוע את ההפרדה המגדרית בין נשים לגברים שתוכננה להתבצע.

במכתב ששלחו לחולדאי, הם כתבו: "לאור החלטתך העקרונית המגדירה כל הפרדה בין נשים וגברים כפגיעה בזכויות אדם וכדיכוי ומורה כי לא תהיה הפרדה שכזו במרחב הציבורי בעיר תל אביב, אנו מבקשים לבחון את תופעת האפליה המגדרית המתקיימת במסגרת קבוצות הספורט העירוניות.

''מזה שנים שוררת בענף זה הפרדה מגדרית מוחלטת המנציחה את האפליה המגדרית ופוגעת בזכויות הנשים בעיר. אנו סבורים כי לאור החלטתך הנאורה לא ראוי ולא ניתן לאשר קיום אירועי ספורט מדירי נשים בעיר בתל אביב".

בנוסף, ביקשו בפורום הציבורי לדאוג שמעתה לא יתקיימו אירועים לנשים בלבד, שמדירים למעשה גברים במרחב הציבורי על ידי העירייה עצמה. "אנו דורשים שלא יתאפשר מכאן ולהבא קיום אירועים המיועדים לנשים בלבד במרחב הציבורי של תל אביב. לידיעתך, אירועים כאלו מתקיימים לרוב ורק לפני שלושה חודשים התקיים 'מרוץ הנשים של תל אביב' כשהוא סגור לחלוטין לגברים. למותר לציין שעיריית תל-אביב החותרת לשוויון לא טרחה להתנגד לקיום אירוע זה".

לבסוף, חתמו בפורום הציבורי בעקיצה כלפי חולדאי, "תיטיב לעשות עיריית תל-אביב, עיר הקדמה והליברליזם, אם תאכוף בצורה שוויונית את האפליה המגדרית בתחום שיפוטה. לנו משום מה נדמה שישנה אכיפה בררנית בנושא זה והיא מכוונת כלפי אירועים בעלי אופי יהודי בלבד".

איתי גרנק, יו"ר הפורום הציבורי, אמר כי "חולדאי פוגע ביהדות ובמרקם העדין בין מגזרים שונים בישראל בכלל ובתל אביב בפרט. בעקבות פרץ הנאורות שהפגין מול האירוע של תנועת חב"ד אנו מבקשים שלא יעשה איפה ואיפה, ויפעל להפסקת ההפרדה המגדרית בכל תחומי החיים בתל אביב.

''כך נדע האם באמת מדובר ברצון להביא לשוויון בין גברים לנשים או רק רצון לחבל באירועים בעל גוון יהודי", הוסיף גרנק.