לשמור על ילדי הגן
לשמור על ילדי הגןצילום: ISTOCK

מקרי ההתעללויות בגני ילדים תופסים את הכותרות בימים האחרונים. על ההשפעות שעשויות להיות להתעללויות שכאלה לטווח רחוק עבור הילדים עצמם, שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם הפסיכולוג ד"ר אבידן מילבסקי, איש אוניברסיטת אריאל.

"אחד הבסיסים של פסיכולוגיה התפתחותית הוא שדברים שקורים בשנים הראשונות שלנו משפיעים שנים קדימה. אני שומע מגננות שאומרות שאנחנו לא זוכרים מה שהיה לפני שנתיים אבל זו טעות גדולה. הדברים הללו נכנסים לתת ההכרה, כך שגם אם אנחנו לא זוכרים את הדברים בצורה גלויה זה משפיע עלינו לטווח ארוך בגיל ההתבגרות וכמבוגרים".

מוסיף ד"ר מילבסקי ומספר על מחקרים אמריקאיים שבוחנים את ההשפעות לטווח רחוק ומהם עולה כי "התעללויות בגיל הינקות והילדות יוצרות דיכאון וחרדות והיתכנות לצריכת סמים, יש אפשרות שאדם יהיה אלים כלפי הילדים שלו וכלפי אחרים. המחקרים מראים שזה משפיע גם על מחשבות אובדניות בגיל ההתבגרות".

על האפשרות "למחוק" את השפעות הקשות הללו מילד שעבר התעללות בגיל צעיר, אומר ד"ר מילבסקי: "יש לנו מאה שנה של פסיכולוגיה התערבותית. מיליוני פסיכולוגים בכל העולם עובדים על כך ועל ההתמודדות עם טראומה. יש שיטות שונות של טיפול בעיקר בעשרים השנים האחרונות. ישנו מחקר מוביל באוניברסיטת פנסילבניה, מחקר שכולל כמה מחקרים והוא מהמפורסמים בנושא טיפול בטראומה, מחקר שעוסק בדרכים להוציא את הזיכרון מתת ההכרה ולחוות את הטראומה מחדש ולעבור לצורה בריאה יותר".

לדברי מילבסקי לא פעם הטראומה גורמת לאדם לשכוח מספר שנים מעברו הרחוק, ועם זאת קיימות אצלו התנהגויות בלתי מוסברות שהחוקרים רואים בהן תוצר ישיר של אותה חוויה שהתרחשה בגיל הרך. "מטופלים חוו טראומות ואומרים שאין להם זיכרון בטווח מסוים של שנים, אבל נשארים להם הסימפטומים. כאשר לא ברור מה גורם להתנהגות הדיכאונית או האחרת, מבינים שהיה משהו מהעבר והוא מודחק".

באשר למענה המדובר כיום לפיקוח בגני הילדים, מצלמות ומעקב, הזוכה לביקורת מצד גננות המבקשות לתפקד ללא 'אח גדול' מעליהן, אומר מילבסקי כי כטבען של בעיות חברתיות גם במקרה זה אין תשובה אחת שתיתן פתרון מלא. "חלק מהתשובה זה בקרה ומצלמות, אבל חברי כנסת עובדים סוציאליים ואחרים צריכים לחשוב על מענה מערכתי. בנוסף גם נושא ההכשרה של הגננות הוא חלק מהעניין. אולי הן לא מבינות את המשמעות של כל מה שקורה אצל ילדים קטנים. נראה לי שלא מדובר באדם רע שעשה מעשה אלא אדם שהיה בלחץ שבא לידי ביטוי בפעולות כלפי ילד קטן וחסר אונים, כך שצריך לחשוב אם יש להן מספיק חופשות וכו'. יש צורך בחשיבה מערכתית".