יצחק הרצוג
יצחק הרצוגצילום: הלל מאיר/TPS

נחי אייל, חבר הוועד הפועל של ההסתדרות הציונית וחבר דירקטוריון קק"ל, אומר לערוץ 7 כי מינויו של יצחק הרצוג ליו"ר הסוכנות היהודית הוא הזדמנות מצוינת לימין לכבוש מחדש את קק"ל, כלשונו.

"מבחינת המחנה הלאומי הקרן הקיימת לישראל היא הגוף המשמעותי מבין הגופים שמרכיבים את המוסדות הלאומיים שהם הסוכנות היהודית, קרן היסוד, ההסתדרות הציונית העולמית וקרן קיימת לישראל", אומר אייל.

"המפתח של חלוקת בעלי התפקידים האלה בשנים האחרונות נבע לפי הרצון של ראש הממשלה לקחת שני תפקידים שזה יו"ר הסוכנות ויו"ר קרן היסוד שהיום ממלא אותו מודי זדנברג".

לדבריו קק"ל היא בעלת המאה והגוף המשמעותי מבין ארבעת הגופים. "היא הגוף שבעצם מממן את ההסתדרות הציונית ותומך גם בסוכנות. היום יו"ר קק"ל הוא דני עטר, נציג מפלגת העבודה שהוא אגב איש התיישבות עם ערכים התיישבותיים שעושה בניגוד לקדנציות קודמות פעילות מאוד חשובה לטובת ההתיישבות ובניין הארץ, אבל כמו שאמרתי במשחק הפוליטי המהלך היום פותח פתח לליכוד לבוא ולדרוש את קרן קיימת לישראל בקונגרס הבא שאמור להתקיים ב-2020.

''אם בוז'י ישמש כיו"ר הסוכנות זה פתח להעביר את המוסד המשמעותי הגדול הזה של קרן קיימת לישראל לידי הימין, לידי הליכוד, ולכן יכול להיות שזה יהיה לברכה בסופו של יום".

נחי אייל מעריך כי יצחק הרצוג ינסה לגשר על הפערים שקיימים היום בין הרפורמים לאורתודוכסים בעיקר במתווה הכותל, "הרצוג יעבוד עם הנציגים של הרפורמים על מנת לקיים פעילויות בעניין מתווה הכותל ובעניינים שהם בעייתיים מול האורתודוכסים.

''יחד עם זאת הקשרים שיש לבוז'י עם יהדות העולם מפותחים וטובים ואם ועדת האיתור בחרה בו כנראה שהוא זוכה בתמיכה חזקה מאוד בקרב יהדות התפוצות שהיא שותף להליך הבחירה. יכול להיות גם שדווקא בוז'י בתפקידו יצליח להנמיך להבות, הוא נכדו של הרב הרצוג הרב הראשי ואולי יש לו כישורים לחבר בין הארותודוכסיה לרפורמה ולנסות להנמיך להבות ולחבר יותר חזק את הקשרים עם יהדות התפוצות".