הרב מיכה הלוי בכנס משגיחי כשרות
הרב מיכה הלוי בכנס משגיחי כשרותצילום: הרבנות פתח תקווה

רבותינו חברי מועצת הרבנות הראשית,

כתושבי פתח תקווה, זכינו לקחת חלק בתמיכה הציבורית הרחבה במהלך שהוביל רב העיר, הרב מיכה הלוי שליט"א להפרדת זיקת משגיח מושגח.

כיום כשאנו עומדים במצב בו קרוב ל-90% מעסקי המזון בעיר כבר עברו למתווה החדש, רבים כבר שכחו את האיומים שדאגו להפיץ קומץ מקרב המשגיחים בעיר במטרה למנוע את ההסדרה המיוחלת.

כעת כשמועצת הרבנות הראשית בראשותכם עומדת לפני הדיון המכריע על יישום מתווה להסדרת מערך הכשרות ברמה הארצית, אנו יודעים היטב שאותם גורמים שלא בחלו בהפצת תעודות כשרות מזויפות בעסקים בפתח תקווה ובהצפת בעלי העסקים בנתונים שקריים בניסיון להרתיעם מלהצטרף למתווה, עושים הכל בכדי לנסות להרתיע את כבוד הרבנים, מלהביא לציבור את בשורת מתווה הכשרות שעם ישראל כולו מחכה לה כל כך.

סיפרו לנו, תושבי פ"ת, שזכויות המשגיחים בעיר ייפגעו, בפועל משגיחים שעד היום הועסקו בניגוד לחוק, ללא תנאים סוציאלים או בשכר של פחות ממינימום, זכו סוף סוף לשמירה על זכויותיהם. משגיחים מעידים שסוף סוף אינם צריכים לרדוף כמו בעבר אחרי כמה וכמה בעלי עסקים שחלקם משלמים במזומן ושלא כחוק, ובמקום זאת הם מקבלים את שכרם באופן מסודר עם כל הזכויות הסוציאליות המגיעות להם.

סיפרו לנו שהמחיר לבעלי העסקים בעיר יעלה בעשרות אחוזים. בפועל, אצל מי ששילמו עד היום את שכר המשגיח כחוק, מדובר ברובם ככולם של המקרים בעלייה זניחה בלבד.

סיפרו לנו שעסקים לא יעברו למתוונ החדש. בפועל, למרות שאותו קומץ מקרב המשגיחים לא בחל באף אמצעי בכדי להביא למניעת יישום המתווה, קרוב ל-90% מהעסקים בעיר כבר הצטרפו.

בשיחותינו עם משגיחים בעיר נוכחנו באופן אישי כיצד ניתוק הזיקה בין משגיח ומושגח מאפשרת סוף סוף למשגיחים לעסוק בהשגחה בנקיות מלאה, מבלי שיתערב חלילה בשיקול דעתם חשש כלשהו מפני השפעת גילוי בעייה כשרותית כלשהי על משכורתם בסוף החודש.

כמובן, ברור לנו שיש מי שיש להם סיבה טובה להתנגד להסדרת הכשרות בכל תוקף. אותם משגיחים שאליהם התייחס דו"ח מבקר המדינה בממצאים הבעיתיים שהעלה, מובן שיעשו ככל יכולתם בכדי להמנע ממצב שבו מתקיימים דיווחי שעות מסודרים וישנה אפשרות פיקוח מלאה און-ליין על נוכחות המשגיחים בעסקים. אך חלילה מלחשוב שאותו קומץ, המנסה להטיל אימה הן על חבריו המשגיחים יצליח להטיל אימתו ולמנוע את התיקון שרובם ככולם של המשגיחים מבינים, מי בגלוי ומי בסתר ליבו, את חשיבותו.

ברגעים משמעותיים אלה לזהותה היהודית של מדינתנו אנו הקטנים נושאים עינינו אליכם ומבקשים כתלמיד בפני רבו לחזק את ידיכם בעבודת הקודש.

בברכה,
דורון אגסי ויעקב רייכמן
תושבים למען כשרות - פ"ת