העירייה תערער. מתחם התחנה
העירייה תערער. מתחם התחנהצילום: באדיבות עיריית ירושלים

מועצת העיר ירושלים התכנסה אמש לדון ברישוי 'מתחם התחנה' בעיר וקיבלה ברוב גדול את עמדת נציגי 'יהדות התורה' וש"ס לפיה יוגש ערעור רשמי למועצה הארצית לתכנון ובניה נגד מתן היתרים לשימוש תרבות ופנאי במקום.

הרקע לעימות סביב פעילות מתחם התחנה הוא ההיתר שניתן לעסקים במקום בתחומי הבילוי והפנאי לפעול גם בשבתות.

לפני כחודש דחתה הוועדה המחוזית לתכנון ובניה את עמדת מועצת העיר וקבעה כי 'מתחם התחנה' ימשיך לפעול במתכונתו הנוכחית. עוד הובהר כי היא צפויה לאשר את תכנית המתאר לבניה רחבת היקף הכוללת מסילת ברזל עבור רכבת ישראל ואזורי עסקים ובילוי.

הוועדה אף דחתה את שלל ההתנגדויות שהובעו בפניה, החל מטענות נגד הקמתה של תחנת רכבת במקום, דרך בעיות תכנוניות ואופי המקום, עבור בהתנגדות תושבים מקומיים ומשכונות סמוכות וכלה בטענות אודות עבירות בניה במקום וכן הבהרות בדבר הדיונים המתנהלים בעיריית ירושלים. נציגי הסיעות החרדיות בעיריה מחו על ההחלטה ובתגובה הגישו 'הצעה לסדר' במהלך ישיבת מועצת העיר.

מנגד ההצעה לחייב את העיריה לשכור עורך-דין ולפתוח במאבק משפטי רשמי בהחלטה נתקלה בקשיים משפטיים. בשל כך, הונחה 'הצעה לסדר' נוספת, אך בלחץ פוליטי של חברי הסיעות השונות, נדחה הדיון שוב ושוב.

בעקבות הסחבת פנו נציגי הסיעות החרדיות למשרד הפנים שחייב את העיריה לקיים דיון בדרישת הסיעות החרדיות.

כאמור אמש עלתה ההצעה וזכתה לרוב של 16 תומכים מול 11 מתנגדים. ההצעה מכשירה את הקרקע להצגת ערעור רשמי מטעם בא־כוח העיריה, שיעתור נגד מתן ההיתרים לשימוש תרבות ופנאי במתחם.

ראש עיריית ירושלים ניר ברקת הגיב לאחר הדיון: "לפני 5 שנים כל מה שהיה כאן זה מבנים נטושים וקוצים יבשים. עבדנו קשה כדי להפריח את השממה, ולהקים את מתחם התחנה, שהפך לאחד המקומות התוססים והיפים בעיר. אי אפשר לדמיין היום את ירושלים בלעדיו"

עוד הוסיף: "לצערי, לקראת עונת הבחירות, מנסים גורמים שונים לאיים על הסטטוס קוו, ובכל מיני תרגילים פוליטיים במועצת העיר מאיימים לסגור את מתחם התחנה בגלל שחלקים בו פועלים בשבת. הסטטוס קוו בעיר מכבד את השבת ואומר שיש מסעדות ומקומות בילוי פתוחים בשבת, ואין מסחר בחלק היהודי של העיר".

"זו פשרה חברתית שמאפשרת לנו לחיות יחד. מתחם התחנה מוסיף ערך גדול לירושלים ונותן מענה גם בשבתות לציבורים שונים בעיר - למגזר החילוני, למגזר הלא יהודי ולתיירים רבים. מתחם התחנה יישאר פתוח, בהתאם לחוק ולסטטוס קוו, כי בירושלים יש מקום לכולם וחשוב שכולם ירגישו בה בבית".