כנס בנושא ביטול חובת הגיוס

דיון לא שגרתי התקיים היום (שני) בכנסת ביוזמת החקיקה של חברי הכנסת מוסי רז (מרצ) ויהודה גליק (הליכוד) לביטול חובת הגיוס.

בכנס השתתפו חברי כנסת ממגוון סיעות, אנשי אקדמיה וצבא ונציגים החברה האזרחית.

ח"כ יהודה גליק, ממציעי החוק, סיפר כי "אני עוסק בנושא מתוך פטריוטיות ואהבת הארץ – יש לנו רצון שהמדינה תהיה חזקה, אבל האמת היא שכיום כשליש מעם ישראל לא מתגייס כך שעובדתית הצבא הוא לא צבא העם. אם יש נושא שמפלג את החברה הישראלית ולא מאחד אותו בארבעים שנה האחרונות – זוהי חובת הגיוס וראוי לבחון מדי פעם את הנחות היסוד שלנו. לא יכול להיות שמה שהיינו זקוקים לו כשהיינו 600,000 איש ב-1948 לא משתנה כשאנחנו שמונה מיליון איש בשנת 2018".

ח"כ מוסי רז הוסיף, "הפכנו כבר לצבא חצי מקצועי והצבא מבין את זה היטב. השירות הולך ומתארך, ואנחנו בדרך לשם. הצבא הוא גורם מסליל מובהק, ארבעת העשירונים התחתונים כמעט ולא מתגייסים, ולכן לא מדובר בכור היתוך. יש קבוצות שלא מתגייסות ולא יתגייסו לעולם – כמה נמשיך להסית אחד נגד השני? כל מה שאנחנו מציעים זה גיוס חובה עם סייג אחד: מי שלא רוצה - לא צריך. זה מודל שיסיים את הסכסוך בין חרדים לחילונים שמפרנסים את השונאים ויאפשר למדינת ישראל להתעסק בבעיות האמיתיות שלה".

ח"כ מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה) דיבר על חלקם של החרדים. "אנחנו יודעים את האמת – השוויון לא קיים, אין שוויון בין אחד שיושב על הגדר בעזה לבין אחד שמשרת במרכז הארץ, כל הנושא השיוויוני הוא ויכוח אין סופי. יתרה מכך, באיזו מדינה חוץ מבישראל יש גיוס חובה לנשים? צפון קוריאה. החילונים לא באמת רוצים שבחורי הישיבה יתגייסו – הם לא יזהו את ילדיהם אחרי שלוש שנות שירות עם לומדי תורה".

יו"ר תנועת זהות, משה פייגלין, אמר בדיון כי "רוב הצבא מסכים על נושא ההתמקצעות, שורש המחלוקת הוא לא ביטחוני ולא כלכלי אלא נוגע לחשש של הציבור הרחב מאובדן מדורת השבט. הגיוס לצה"ל הוא הבר מצווה של הישראליות. השאלה היא איפה אנחנו תופסים את המדינה בחיי האזרח? אין דבר שיותר פוגע בחירות האדם כמו גיוס בכפייה".