ח"כ חיים ילין עם עפיפון תבערה
ח"כ חיים ילין עם עפיפון תבערהצילום: אלירן אהרון

ועדת המשנה של ועדת המדע והטכנולוגיה לבחינה ואסדרה של פעילות רחפנים וכלי טיס בלתי מאוישים, קיימה היום (שני) דיון על היערכות ישראל להסדרת והטמעת הרגולציה בתחום הרחפנים וכלי טיס בלתי מאוישים בהיבט האזרחי.

לפני שלושה חודשים התכנסה הוועדה בפעם הראשונה על מנת לעקוב אחר התהליכים הנעשים למניעת הסכנה האזרחית בקיום כטב"מים ורבי-להב (רחפנים).

את הישיבה קבע יו"ר הוועדה, ח"כ חיים ילין על מנת לנהל מעקב אחר הבטחת הגופים בישיבה הקודמת לקבוע תקנות וחוקים מיוחדים בהתאמה להטסת רחפן.

בפתח הישיבה אמר ח"כ ילין כי דחיית החלת התקנות שוב ושוב היא בלתי נסבלת כשמדובר גם על סכנה ביטחונית ולכן הוא קרא לרשות שדות התעופה להחיל במידי תקנון מחייב להטסת רחפנים בקווי העימות.

"כבר היום, הכלים האלו משבשים פעולות של צה"ל ואף אחד לא עושה שום דבר בעניין. אנשים באים עם זה לצלם את השריפות בקו העימות וזה פוגע ברמה הביטחונית של ישראל. מאותה סיבה שאין מטוסי ריסוס בעוטף עזה לכבות את הצתות העפיפונים, גם רחפנים לא צריכים לטוס שם. גם אם בינתיים זה גדול על כל הגופים לקבוע הוראות וכללי רישוי הטסה, צריך לקבוע כללים לגבי קו העימות. רוב אלו שמטיסים את רבי הלהב, עושים זאת עם הפלאפון. אם יהיה רישום על כלי שטס, יהיה גם נ.צ במדויק איפה עומד המפעיל שפעילותו בעייתית - אני בטוח שלשם רשות שדות התעופה צריכה להגיע בהקדם", הסביר ילין.

יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה ח"כ אורי מקלב, הוסיף כי "לאור כך שלנושא הרחפנים, היבטים כה רבים, ראיתי לנכון להוציא את זה לוועדת משנה כדי שתטופל ביסודיות וכך אכן קורה תחת ח"כ ילין. הכינוס היום בשילוב כל המפתחים הוא רעיון חשוב על מנת לחבר את כולם יחד לאינטרס הציבורי שהוא הראשון במעלה וזה נכון הן לגבי האינטרס הביטחוני של ישראל והן לגבי כל הוראה שתהיה לשמור את זכויותיו וצנעתו של הפרט כשיש מכשיר כזה מהיר שחודר לכל מקום".

עו"ד אבישי פדהצור, מהלשכה המשפטית ברשות התעופה האזרחית אמר ש"ההערכה האופטימית שבתוך חצי שנה נוציא לציבור קובץ אחד של תקנות כטב"מים עם הסדרים הולמים שנוגעים לרישום. כבר היום יש כללים שקידמנו ומי שפונה לרת"א מקבל את ההנחיות. עדיין אני מאמין ששום אכיפה ואסדרה לא תחליף אחריות ומשמעת אישית של אזרחי ישראל".

סנ"צ עופר יצחק, רמ"ד תכנון אמצעים במשטרה אמר בדיון שהוקם צוות מיוחד באגף השיטור שעשה כבר שתי עבודות על סוגיית האיום של הרחפנים. "הצוות כתב תפיסת הפעלה בכל ההיבט הפחע"י והפלילי. הדברים הועברו גם למפכ"ל המשטרה. לצערנו כרגע אין למשטרה תקציב ייחודי לטיפול ברחפנים".

ניר גרסון, ממונה משפט וטכנולוגיה מהרשות להגנת הפרטיות סיפר כי המשרד באמצע כתיבת טיוטה לנוסחה מדויקת להפעלות מצלמות בשידור של רחפן. לדבריו, הנוסחה שתאושר היא זאת שתקבע בהמשך הפעלת סנקציות ואפשרות להגיש קובלנה למי שהשתמש שלא בצורה מאושרת עם צילום הרחפן.

חברות ומפתחי יישומים בתחום הרחפנים הציגו בפרק השני של דיון הוועדה את כלי הטיס שבידיהם ומטרות השימוש בהם.