זוהיר בהלול
זוהיר בהלולצילום: אמיר לוי, פלאש 90

סוף להשתלטות בעלי קבוצות על אוהדים? הצעת חוק חדשה של ח"כ זוהיר בהלול מ'המחנה הציוני' מבקשת להחזיר את הקבוצות לידיי האוהדים.

ח"כ בהלול, איש ספורט בעברו העלה היום (ראשון) לוועדת השרים בכנסת, הצעת חוק המבקשת לשלב נציגי אוהדים, שייבחרו בצורה דמוקרטית מקרב חברי עמותת האוהדים, בהנהלת אגודת הכדורגל, כך שיוכלו לפקח ולבחון את התנהלות האגודה.

הצעת החוק מתבססת על מודל דומה הפועל בגרמניה שנים רבות, ובישראל בקבוצות כמו הפועל קטמון, הפועל כפר סבא ועוד.

מתוך דברי ההסבר של ח"כ בהלול לחוק, נכתב כי "רבות כבר נאמר על כך שאגודות הספורט שייכות לקהילת האוהדים המלווה אותם. בעבר הלא רחוק היו מרבית אגודות הספורט שייכות למרכזי ספורט כגון הפועל ומכבי וניתן לומר כי הקשר ההיסטורי ההדוק בין מועדוני הספורט לקהילה ולמרכזי הספורט, מחייבים שמירה על האינטרסים של הקהילה באמצעות אוהדי האגודה שמלווים את המועדון כאמור מראשית הקמתו".

"נוכח תהליך ההפרטה שולטים במרבית אגודות הספורט אנשי עסקים פרטיים, שלצד תרומתם הרבה לקידום הענף והמועדון, פגעו לא פעם באינטרס הקהילה, ונוצרו פערים בין איש העסקים הפרטי שסביר כי לא יישאר לנצח באגודת הספורט, לבין קהל האוהדים, שאינו מונע מרציונל כלכלי אלא מתוך קשר רגשי עמוק לאגודה. הצעה זו רואה במועדון הספורט נכס של האוהדים והקהילה שהוא מייצג, ועל כן ראוי לקדם שותפות בין האוהדים לאגודה".

"בימים אלו, שאנו בעיצומן של חגיגות המונדיאל, קל לראות את החשיבות שיש לקשר בין קהילתיות ולכידות חברתית ובין כדורגל", אמר ח"כ בהלול והוסיף כי "לקבוצות כדורגל אין זכות קיום ללא האוהדים המלווים אותן ברגעי ההצלחה והשפל. המשחק המופלא שצמח מקרב העם, עם השנים מאבד את אחיזתו עם הקהל ויותר ויותר מושפע מאינטרסים כלכלים גרידא".

לדברי בהלול, "לצד המוערבות של כוחות כלכלים חזקים החשובים להתמקצעות הכדורגל, עלינו למצוא את הנוסחה להחזיר את מוערבות קבוצות האוהדים אשר ישמרו על האינטרסים הקהילתים. מודל זה עובד בהצלחה במקומות שונים, ואנו רואים כי כדורגל מקצועי אינו חייב לבוא בסתירה למעורבות האוהדים, אלא יכול לסייע ולאף להביא למיגור תופעות שליליות במגרשי הכדורגל".