אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה יעקב וכטל ומשרד הבריאות מזהירים את הציבור מפני צריכת משקאות אלכוהוליים שנמצאו בשווקים והם מסוכנים לבריאות.

בחלק מהמקרים מדובר במשקאות שאותרו בשווקים בעבר ונאסרו למכירה, אך קיים חשש שעדיין נמצאים בשוק.

האזהרה מתפרסמת בעקבות מקרי היפגעות של אנשים משתיית משקאות כוהליים, שאירעו לאחרונה.

המדובר במשקאות כוהליים בהם נמצאה תכולה חריגה של מתנול, הרבה מעבר לרמה המותרת בתקן הישראלי הרשמי (ת"י 1572) "משקאות כוהליים".

במשרד הבריאות הבריאות מזהירים כי צריכה של משקאות אלו עלולה לגרום לפגיעה עצבית, לפגיעה בלתי הפיכה בראייה, ואף למוות.

לקריאת המודעה המפורטת ובה הרשימה המלאה של המשקאות הבעייתיים לחצו כאן

במקביל, הממונה על התקינה מזהיר את העוסקים בייצור, שיווק, הפצה ומכירה של המשקאות הכוהליים שתיאורם מופיע במודעה כי הם מסכנים את שלום הציבור ועוברים על החוק.

לדברי הממונה, "אנו נגביר פעילות המפקחים ולא נהסס לנקוט ביד קשה נגד יצרנים ומפיצים שעוברים על החוק ומסכנים את בריאות הציבור. אנו נמשיך לפקח יחד עם משרד הבריאות על שוק האלכוהול על מנת לאתר ולעצור את ייצורם ומכירתם של משקאות מסוכנים לבריאות. אנו קוראים לציבור הצרכנים לשים לב לאזהרות המתפרסמות בהתאם לצורך, ולאמץ את הכללים לאיתור אלכוהול שאינו מתאים לדרישות התקן".

הממונה על התקינה מדגיש עוד, כי מוכרי המשקאות הכוהליים חייבים להחזיק בעסק את המסמכים המעידים על מקור הספקת הסחורה לעסק ולהימנע מקליטת סחורה זולה שמקורה לא מזוהה. היצרנים של משקאות כוהליים חייבים להחזיק ברישיון היצרן בר תוקף מטעם משרד הבריאות.

במשרד הכלכלה והתעשייה מזכירים כי ניתן לזהות משקאות כוהליים חשודים במידה ועל גבי האריזה אין שתי מדבקות- בחזית ובגב האריזה. התווית בחזית האריזה חייבת להיות מסומנת בשם המשקה בעברית, בתכולה של המשקה ביחידות נפח (מ"ל או ליטר) ובחוזק המשקה באחוזי נפח. התווית בגב אריזתו של המשקה חייבת לכלול מידע מלא על יצרן או יבואן של המשקה בעברית; תאריך היצור או מנת היצור של המשקה הכוהלי או תאריך שימוש אחרון של המשקה; ערך קלורי וכן מידע הנוסף הקבוע בתקן. במשרד מוסיפים ומציינים עוד כי גם מחיר הנמוך מעבר לסביר צריך להחשיד את הצרכן.