שר האוצר עם יו"ר ועדת הכספים ויו"ר הכנסת, היום
שר האוצר עם יו"ר ועדת הכספים ויו"ר הכנסת, היוםצילום: נועם ריבקין, דוברות הכנסת.

ועדת הכספים קיימה היום (שני) דיון מיוחד במסגרת יום תוכניות עבודת הממשלה בכנסת, בו דיווח שר האוצר על פעולות משרדו.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני פתח את הדיון. "אני מקיים את הדיון במסגרת יום מיוחד לדיווחי השרים בכנסת במסגרת יחידת כת"ף, שר האוצר כאן וכן יו"ר הכנסת שיזם את היום הזה ואנחנו מברכים עליו".

"מצבו של המשק הישראלי הוא חסר תקדים מבחינת החוזק שלו, מבחינת המציאות בה הצמיחה גדלה, האבטלה יורדת, אנחנו במצב כלכלי כאילו אנחנו מעצמה כלכלית גדולה בשעה שחלק גדול מהתקציב הולך לביטחון. אנחנו מדינה קטנה מוקפת אויבים מוטת ייצוא, ההצלחה של המשק היא גם בזכות לומדי התורה", הוסיף גפני.

יו"ר הכנסת, ח"כ יואל אדלשטיין, התייחס ליום המיוחד הנערך לראשונה. "במהלך היום 12 שרים מוסרים דיווחים בוועדות השונות של הכנסת, אנחנו נותנים מענה לאותה סיטואציה בה חברי כנסת מגישים אלפי הצעות חוק כל קדנציה כי אין כלים אחרים. מדובר בשיתוף פעולה עם הממשלה, ובמסגרת זו גם הממשלה יכולה להיעזר בכנסת, המשימה שלנו בסופו של דבר לתת שירות טובים לאזרח ואני מאמין שזה יסייע לנו בכך".

שר האוצר, משה כחלון אמר כי "ועדת כספים הוכיחה לא פעם שהיא ועדה עניינית, לאורך כל הדיונים היו לנו מקרים לא מעטים שהאופוזיציה תמכה שהקואליציה לא תמכה, היו הצבעות ענייניות. אנחנו אחרי העברת 5 שנות תקציב, היעדים שלנו היו להצמיח את המשק, היעד 5 אחוז, אנחנו עומדים בשני רבעונים על כ-4.5. צמיחה של 5 אחוז יכולה לתת לנו יותר ביטחון, יותר כלכלה, יותר שירותים, לצורך כך אנחנו צריכים צמיחה. מי שחושב שבעזרת כותרות אפשר לסייע לציבור זה לא עובד, צריך להצמיח את המשק בשביל זה וזה מה שאנחנו עושים"

"באבטלה אנחנו במצב הכי טוב שהיה, יש ירידה של 5 אחוז ביוקר המחייה, צמצום ממדי עוני יש גם אך לא מספיק עדיין. המטרה הייתה להפחית את הפערים, עשינו זאת ונמשיך, אי אפשר לעשות זאת בכותרות. שיפרנו את נושא התשתיות בצורה דרמטית השקענו עשרות מיליארדים, בדיור כפי שאתם רואים המחירים נעצרו, הייתה דהירה אדירה של השוק בשנים האחרונות, מאז שאנחנו שם עבדנו כדי לעצור את זה. המחירים יורדים ואני כמעט בטוח שזה ימשיך, יש יותר תכנון, עסקאות ושווקים", הוסיף כחלון.

לדבריו, "אנחנו מאוד מעריכים את השת"פ עם הכנסת, יש תמיד קצת חיכוכים, אבל גם את הביקורת אנחנו מקבלים באהבה והבנה. הגוף הריבון בסוף הוא הכנסת"

במסגרת היום המיוחד נערך מוקדם יותר דיון לעניין עדכון תכנית התקציב התלת-שנתית לשנים 2020 עד 2022.

בדיון הציגו אנשי משרד האוצר את תחזית המשרד לשנים הקרובות לפיה הכלכלה הישראלית במצב טוב מאי פעם אך הסיכונים גדולים על רקע אי היציבות הכלכלית בעולם.

עוד הציגו אנשי משרד האוצר כי ב-5 השנים האחרונות צמחה כלכלת ישראל בקצב של 3.3% בשנה וההערכה כי שנת 2018 תציג אף נתון מעט גבוה יותר. הצריכה הפרטית הינה מנוע משמעותי בצמיחה.

בתחום הגז הציג האוצר כי נמצאה ברבעון הראשון ל-2018 השקעה גבוה מאוד העומדת על מאות מליונים, המעידים על השקעה בלוויותן ובחיבור השדות הקטנים. ההשקעות לעמדת האוצר ימשכו בשנים הקרובות, יסייעו לצמיחה המקומית ובשנים שלאחר מכן יאפשרו ייצוא.

בנוסף הוצג האבטלה נכון לשנת 2018 (עד לחודש מאי) עמדה על שיעור של 3.8% בלבד אך לצד כך מסתמנת התמתנות בגידול בתעסוקה.