סגן שר האוצר יצחק כהן
סגן שר האוצר יצחק כהןצילום: הלל מאיר/TPS

כ-200 משתתפים הגיעו אתמול לוועידת יועצי המשכנתאות החרדים.

בין הדוברים בוועידה היו יו"ר התאחדות יועצי המשכנתאות יוסי סולניק, סגן שר האוצר יצחק כהן, חבר הכנסת יעקב אשר, היועצת למפקחת על הבנקים מירב שמש, מנהל קשרי נדל"ן לחברה החרדית בבנק הפועלים אלי רבינוביץ' ומנהל מערך האשראי בבנק ירושלים דרור בר כוכבא.

סגן שר האוצר כהן אמר בכנס כי ההערכה היא שעד 2035 יהיו דרושות למגזר החרדי כ-200,000 דירות חדשות. "עקב כך, עברה החלטה שמאפשרת לממשלה לצאת למכרז שיוגדר מראש כ'מכרז לצביון חרדי'.

כהן אמר כי במסגרת תכנית 'מחיר למשתכן', שווקו כבר כ-3,500 דירות בריכוזים חרדיים, בבית שמש, ברמת שלמה, ברכסים, בביתר עלית, ובאלעד ונחתמו הסכמי גג עם אלעד ועם בית שמש. "כעת, אנחנו מקדמים תכנית נוספת של שיווק קרקעות בבני ברק, שתכלול, אלפי יחידות דיור".

"גם בתחום המשכנתא עשינו כמה הקלות, מי שקונה דירה ב'מחיר למשתכן', יוכל לקבל משכנתא של 75% על שווי הדירה בשוק, ולא לפי המחיר שהוא שילם על הדירה. כך שלמעשה, מדובר במקרים רבים ב- 90% משכנתא. כמו כן, בפריפריה ניתן מענק של 40 או 60 אלף ₪ שיוכר כהון-עצמי.

"הדאגה היא לרוכשי הדירות, משכנתא היא זה דבר יקר ומסוכן ברמות שונות- ללווה, לבנקים ולמשק כולו. ליועצי המשכנתאות יש אחריות גדולה, הם אלו שצריכים לדאוג ללקוח וגם לייעץ מתי אסור לו לסכן את עצמו ומשפחתו ולא לקחת משכנתא. יועצי משכנתאות מקצועיים זה צורך השעה", הוסיף סגן שר האוצר.

חבר הכנסת יעקב אשר אמר בוועידה, "אתם מייצגים אנשים ברגעים הכי מכוננים של חייהם הכלכליים. העזרה שאנו מושיטים לכם היא בכדי שתסייעו לציבור ברגעים החשובים הללו. אני בטוח שבהמשך תחול ירידה משמעותית בשוק הדירות מכיוון שלא הייתה תקופה דומה בה הייתה כמות גדולה כל כך של דירות בתכנון. יחד עם זאת, לצערי המדינה לא מתכננת ומשווקת מספיק דיור שמתאים לציבור החרדי.

"בנוגע לשוק המשכנתאות, אנו יודעים שהבנקים ובנק ישראל מובילים הקשחה במאפיינים מסוימים בהליך. פעלנו בכדי לתקן את הדברים, כך למשל ההארכה של 24 יום באישור המשכנתא וביטול הרשימות השחורות של יועצי המשכנתאות בבנקים. אנו ממשיכים לעבוד לתיקון שוק המשכנתאות, כמו הקפאת המשכנתא במקרה של פטירה, דחיית תשלומים במקרה אבטלה, מתן אפשרות לשינוי מועד תשלום המשכנתא ועוד. אחד מהדברים החשובים הוא הצורך להסדיר את המעמד של יועצי המשכנתאות כך שיהיה מקצוע רשמי ומפוקח. לכן, בין היתר, ההתאגדות שלכם חשובה ומשמעותית.

"הבנקים למדו את המאפיינים של הציבור החרדי, וכיום הקשחת התנאים וההנחיות מקשים מאד על משפחה חרדית לקחת משכנתא ולרכוש דירה. בנק ישראל חייב ללמוד בהקדם את המאפיינים של הציבור החרדי ולהתאים את ההנחיות שלו".

היועצת למפקחת על הבנקים, מרב שמש, הצהירה באירוע כי הפיקוח על הבנקים יעבדו בשיתוף פעולה עם 'התאחדות יועצי המשכנתאות' לשיפור שוק המשכנתאות ופתרון בעיות בתחום.

שמש הוסיפה כי "הפיקוח על הבנקים רואים חשיבות רבה ליועצי המשכנתאות החיצוניים ולתרומתם לתחרות בין הבנקים. היועצים חיוניים עבור הלקוחות הנמצאים לקראת הצעד הכלכלי אולי הגדול בחייו, הם תורמים מהידע המקצועי שלהם להבנת תחום המשכנתאות המורכב ויכולים להוזיל משמעותית את מחיר הריביות. בנוסף, היועץ יכול להקל עבור הלקוחות את התהליך הבירוקרטי מול הבנק בעת נטילת משכנתא. אנו מתכוונים להמשיך ולעבוד בשיתוף פעולה עם ההתאחדות לשיפור שוק המשכנתאות".