ינון אזולאי
ינון אזולאיצילום: דוברות הכנסת – נועם ריבקין פנטון

מליאת הכנסת קיימה היום (רביעי) דיון בהצעה לסדר היום בנושא "סוגיית מתווה הכותל - הסדרת הרחבה הדרומית".

במהלך הדיון תקף ח"כ משה גפני את הרפורמים. "יש מקום אחד בעם היהודי שכולם באים לשם – כך הורגלנו במשך כל השנים, גם כשהיינו בגלות, גם כשלא היינו בארץ. נשאנו את עינינו לכותל המערבי. הכותל הקדוש, השריד שנשאר מבית מקדשנו. בית המקדש נחרב".

"אנחנו נמצאים עכשיו בשלושת השבועות שאנחנו מתאבלים על זה שהובקעה העיר וכל הצרות שנעשו ב-17 בתמוז, וככה אנחנו מתקרבים לתשעה באב, אנחנו מתפללים להשם שתשעה באב יתבטל, יבוא המשיח ובית המקדש ייבנה. אבל זה המקום שאליו הלכנו כולם, לשם התפללנו גם כשהיינו בארצות רחוקות, גם כשהיינו בגלות", הוסיף גפני.

הוא תהה מדוע הרפורמים מבקשים לשנות סדרי עולם. "מגיעים עכשיו הרפורמים והקונסרבטיבים. הם הרי הם יכולים לבוא ולשפוך את ליבם מול הכותל המערבי כמו כולם. אבל הקבוצה הזו באה ואומרת: אני משבשת את סדרי התפילה, אני עושה דברים אחרים, דברים שפוגעים ופוצעים את לבנו".

"אני לא מדבר עכשיו על הפרטים, לפרטים אני מתנגד. למה, אבל, למה? למה אתם עושים לנו את זה? אנחנו העם היהודי, גם מי שלא גר כאן – מתפלל על הכותל המערבי. אנחנו ודאי מתפללים על בית המקדש, "ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים". אנחנו אומרים את זה שלוש פעמים ביום. אנחנו רוצים להגיע לכותל המערבי – למה אתם מפריעים לנו, אנחנו מפריעים לכם?", שאל ח"כ גפני.

במהלך הדיון אמר ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) כי "היום שמענו שהייתה איזושהי רעידת אדמה. אולי נעשה קצת חשבון נפש שרעידת האדמה הזו היא בגלל שמישהו פה מנסה לגעת לנו בקדוש לנו?".

הוא תקף את המתווה המתגבש. "תשמעו את הכאב שלנו, הם אינם יהודים. האם הייתם נותנים להם דריסת רגל במסגד אל אקצא. למי ראש הממשלה נותן? לאותם אלה שהולכים נגדנו בכל מיני ארגונים? ראש הממשלה, שדן כנר אמר עליו שהוא הראשון שידע לזהות את האסון בכרמל, אם הוא ידע לזהות את האסון בכרמל, למה את האסון הזה של הכותל, של נשות המריבה, של הרפורמים, דווקא את זה הוא לא יודע לזהות?".

ח"כ אזולאי סיכם, "מה לכם ולעתיקות של אבני הכותל, אני מציע לכם הצעה, קחו את הכסף שאתם משקיעים במדינת ישראל ותבנו לכם כותל בארצות-הברית".