גדעון סער בכנס הניצחון, אמש
גדעון סער בכנס הניצחון, אמשצילום: נתי גולד

השר לשעבר, גדעון סער, קורא לאמץ את מה שהגדיר 'פרדיגמת הניצחון' ולנטוש את קונספציית אוסלו.

בכנס השנתי של פרויקט הניצחון הישראלי שהתקיים אמש (רביעי) במרכז מורשת בגין בירושלים, אמר סער, "פרדיגמת הניצחון, כמו תפיסת 'קיר הברזל' של ז'בוטינסקי, מניחה כי הסכם אולי יתאפשר בעתיד, אולם רק לאחר ניצחון ישראלי ברור ומוחלט. המעבר לפרדיגמת הניצחון מותנה בנטישת קונספציית אוסלו. כלומר התפיסה, לפיה, שלום וביטחון יושגו דרך 'שתי מדינות' בין הים לירדן״.

כחלק מתפיסת הניצחון ציין סער את הפיתרון העתידי האפשרי הקשר של הפלסטינים. "בסופו של דבר, הדרך היחידה לפתרון אפשרי בעתיד היא למצוא דרך לקשור את האוטונומיה הפלסטינית ביו"ש עם הממלכה הירדנית".

סער המשיך ופירט כיצד יש ליישם בפועל את תפיסת הניצחון. "יש לעבור לבניה בהיקפים רחבים בשכונות היהודיות בירושלים. עתיד ירושלים ייקבע על ידי הרוב הדמוגרפי היהודי הברור בה - ורוב זה מתחיל להיות מאותגר. תפיסת הניצחון מחייבת להציב כיעד את התביעה הישראלית על שטחי אזור C. היא כרוכה ברצון להחלת הריבונות הישראלית בשטח זה ובכלל זה בישובים הישראלים ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן".

פרופ' דניאל פייפס, נשיא ומייסד פורום המזרח התיכון, הסביר עד כמה תפיסת הניצחון נחוצה לסיום הסכסוך. "הצורך בהכרעת הסכסוך נחוץ היום יותר מתמיד. המכשול העיקרי לניצחון הישראלי הוא החשש וההססנות של כוחות הביטחון".

הוא התייחס לתמיכה שמקבלת תכנית הניצחון הישראלי מהציבור בישראל על כל גווניו. "הפתרון שאנו מציעים בפרויקט הניצחון הישראלי מאגד בתוכו מנעד רחב של דעות, תפיסות ואידיאולוגיות, כאשר המכנה המשותף הוא הכרה בחיוניות של הפסקת הסרבנות הפלסטינית- פרדיגמה שתיטיב עם שני הצדדים. הפעילות שלנו, בארץ ובארה״ב, קוראת לשינוי גישה, לזניחה של ניסיונות הדיפלומטיה ומשא ומתן הכושלים ולצידוד בדרך של ניצחון ישראלי".

גרג רומן, מנכ"ל פורום המזרח התיכון, הציג סקר חדש של מכון סמית' בנושא. "ישראלים מכל הקשת הפוליטית איבדו אמון בתהליכים מדיניים דוגמת אוסלו, ומבינים יותר את הצורך בניצחון והכרעה. לראיה, 59% ממצביעי השמאל עצמם רואים בתהליך אוסלו כישלון. מדובר בקריאה מהדהדת של הציבור היהודי בישראל שמבקש מההנהגה שלו דבר פשוט: ניצחון ישראלי".

רומן ענה גם לאיום שנשמע מהרשות הפלסטינית בעקבות חוק קיזוז שכר למחבלים שיזם ח"כ אלעזר שטרן, מראשי השדולה לקידום תודעת הניצחון הישראלי בכנסת. "בניגוד להודעת הרשות הפלסטינית אתמול, המסר שאנחנו מעבירים כלל אינו מסר של מלחמה – מדובר במסר של מציאות".

במהלך הכנס, קיימו ח"כ אברהם נגוסה, תא"ל במיל' יוסי קופרווסר וח"כ לשעבר עינת וילף פאנל בנושא "מאוסלו לניצחון: חשיבה חדשה לשלום".

ח"כ נגוסה פתח את הפאנל וטען כי "הסיבה לכישלון אוסלו היא ההתנגדות העיקשת של הרשות הפלסטינית להכיר בישראל כבית הלאומי של העם היהודי. עובדה זו, בשילוב ההסתה במערכת החינוך והטרור הם העדות לכישלון אוסלו. שורש הסכסוך אינו באדמה או בגבולות, אלא במאבק אידיאולוגי שהפלסטינים מובילים. בלי הכרה פלסטינית בניצחון הישראלי ובמציאות של המדינה הישראלית המשגשגת – אף תהליך של מו"מ לא יביא לשלום. קודם הכרה ולאחר מכן שלום".

חברת הכנסת לשעבר עינת וילף, אמרה כי גם אוסלו התחיל בתפיסת ניצחון. "העלייה הגדולה של שנות ה-90 הייתה ביטוי משמעותי של ניצחון ישראלי, ומנגד - של חולשה פלסטינית. מכאן מתחדד הצורך באימוץ תפיסת ניצחון ישראלי לטובת סיום הסכסוך. הפלסטינים הגיעו לשולחן המו"מ רק ברגע של ניצחון ישראלי מול בידוד פלסטיני. זה מה שאנחנו צריכים שיקרה שוב".

וילף הסבירה מדוע למרות הכל תהליך אוסלו נכשל לבסוף. "הסיבה שהרגע ההוא לא הביא לסיום הסכסוך, היא כי אנחנו האמנו מהר מדי, ברוח התקופה, שדברים יסתדרו ונגיע לשלום".

תא"ל במיל' יוסי קופרווסר התייחס לכישלון הסכם אוסלו והאשים בראש ובראשונה את ההנהגה הישראלית בשנות ה-90. "אוסלו נכשל בגלל בורות, טיפשות ואיזושהי תקווה נאיבית של ההנהגה הישראלית. לעומת זאת, ההחלטה השבוע של הכנסת לקזז שכר מחבלים התחילה מהלך חשוב לשינוי מצב זה ולאמירה חדשה - מעתה אנחנו המנצחים. מדובר בהתחלה של תהליך חשוב של שינוי התפיסה, תהליך שאנחנו חייבים להמשיך".