מלכיאלי: תגמול למשפחות על קבורה בקומות

מספר שנים לאחר ש'וועדת סלבין' שהוקמה על פי ההסכם הקואליציוני לתת פתרונות למצוקת הקבורה ברחבי הארץ סיימה את תפקידה, הנושא לא קודם הלכה למעשה.

מצוקת המקום הגדולה עומדת בעינה וישנו חשש גדול כי בשנים הקרובות לא יהיו יותר קברים בקבורת שדה לאנשים החפצים להיטמן בקרקע.

לאור כך הגיש ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) הצעת חוק לפיה יוענק תמריץ כספי למשפחות הקוברים את יקיריהם בקבורה רוויה, וזאת על פי פסיקת רבותיהם, במקום המענק המוענק כיום לחברות הקדישא.

כידוע, על פי החוק, לכל תושב ישראל מוקנית הזכות להיקבר חינם אין כסף במקום מגוריו בישראל, אין זה משנה היכן נפטר בארץ או בחוץ לארץ, כאשר רק במקרים מאוד מסוימים ניתן לגבות על כך תשלום. לדוגמה בבקשה לקבורה בחלקה מוגדרת או חריגה, קבורה בבית עלמין סגור, קבורה שלא במקום המגורים ועוד.

הצפיפות ההולכת וגדלה והמחסור בקרקעות בבתי העלמין ברחבי הארץ שרק תלך ותחריף, הביאה לכך שבשנים האחרונות עמלים על המצאת פתרונות קבורה יצירתיים. כך נולד הרעיון והרצון לעודד מעבר משיטת הקבורה הרווחת המכונה 'קבורת שדה' לקבורה רוויה בכוכים (סנהדרין) קבורה זוגית (מכפלה) וקבורה בקומות (קבורה רמה) היינו - גדילה לגובה במקום להתרחב על חשבון קרקעות מסביב.

חבר הכנסת מלכיאלי מסביר את ההיגיון בהצעתו. "משפחות הנפטרים אשר יבחרו בקבורה רוויה יתומרצו ישירות, כאשר התמריץ יהא דיפרנציאלי בהתאם לרמת הצפיפות בקבורה ובהתאם לסוג הקבורה", אומר מלכיאלי. "חלוקת התמריצים תאפשר כאמור מחד לכל אזרח להיקבר לפי רצונו ותפיסת עולמו ומאידך תעודד את עקרון הקבורה הרוויה".