בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חבר הכנסת משה גפני, יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, פותח לעדכון מחודש את מפת הטבות המס של יישובי הארץ וערים וישובים נוספים צפויים להיכלל בהגדרות העדיפות הלאומית.

אתמול (רביעי) שיגר חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' מכתב לח"כ גפני ובו, לצד הברכות על המהלך, גם דרישה לכלול ישובים ביהודה ושומרון במפת העדיפות הלאומית.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם סמוטריץ' על הדרישה ועל העיכוב המתמשך בהכללת ישובים מיו"ש במפה זו. את דבריו פותח סמוטריץ בפתיח העקרוני המבהיר את משמעותה של מפת הטבות המס ככזו ה"משקפת את מפת ההתיישבות של ממשלת ישראל".

מפה זו מבטאת את רצונה של המדינה לסייע למקומות העומדים בשני פרמטרים עיקריים והם הקושי לגור במקום והאינטרס של המדינה לשלוח אזרחים להתיישב באזורים אלה. סמוטריץ' מבהיר כי גם אם בתל אביב החיים אינם קלים הרי שמאחר ואין קושי לשלוח לשם תושבים הרי שהעיר אינה במפת ההטבות. לעומת זאת כאשר מדובר ב"ישוב בגליל ובנגב, שהוא רחוק ומאתגר ויש למדינה אינטרס ביישובו, מוסיפים תמריץ בדמות הטבות המס".

"משום מה, והבנתי את זה כבר בדיונים שהיו לפני שנתיים, מפת ההתיישבות של ממשלת ישראל כוללת את הנגב הגליל ועיירות פיתוח, אבל לא את יו"ש, למרות שהאזורים הללו עונים על שני הקריטריונים הנדרשים, גם קשה לגור שם, ביטחונית וגיאוגראפית, ובוודאי שלממשלת הימין אמור להיות אינטרס לעודד אנשים ללכת לגור שם ולמרות זאת הישובים הללו נשארו בחוץ", מספר סמוטריץ'.

"הקמתי אז קול צעקה גדולה, אבל ביקשו ממני להצביע בעד ולא לפתוח את הנושא, אמרו לי שלא אפגע בעיירות הפיתוח ולא אהפוך אותן לבני ערובה של יו"ש. קיבלתי את זה ואמרתי שאמנם אני זועק חמס נגד אפליה קשה ולא מוצדקת, לא מוסרית ולא ציונית אבל לא אהפוך את כולם לבני ערובה והסכמנו לשחרר את זה תוך תיאום עם הממשלה שמתקנים זאת בהצעת חוק עצמאי, ואכן הגשתי הצעת חוק עצמאית שלמעשה תיקנה את הפקודה וביקשה להכניס את יהודה ושומרון.

''לא מדובר בכל יהודה ושומרון אלא את הישובים המאותגרים התואמים את הקריטריונים כמו בכל מקום אחר. ההצעה הזו עברה ועדת שרים והתקבלה בקריאה טרומית בכנסת והוקצה חמישים מיליון שקלים לתיקצוב התיקון הזה, אבל מאז ההצעה הזו תקועה בוועדה אצל גפני. הוא טען שהוא חושש לפתוח את זה כי אז יהיו לחצים פוליטיים להכניס תוספות".

"התברר לי השבוע שחבר הכנסת גפני פותח עכשיו את התיקון כדי להכניס ערים וישובים נוספים שעומדים בקריטריונים הללו, ואני כמובן לא מתנגד לכך שאופקים נתיבות ומקומות נוספים ייכנסו, אבל לצערי הוא לא שילב את החוק שהגשתי להכניס את יישובי יהודה ושומרון ולכן פניתי אליו וליו"ר הקואליציה ואני הולך לבקש מיו"ר המפלגה שלי, השר בנט, להציב את זה כדרישה בהנהלת הקואליציה שאם פותחים את המפה אז להכניס גם יו"ש.

''זה עבר את הממשלה ואת הקריאה הטרומית ויש לזה גם מקור תקציבי, זה סוכם מול האוצר ובעזרת ה' לא ניתן לסיים את עדכון המפה בלי לתקן את העיוות והאפליה הקשה הזו כלפי יהודה ושומרון".

האם בדבריו אלה מודה חבר הכנסת סמוטריץ' בכך שח"כ גפני "עשה לו בית ספר פוליטי" כאשר ביקש וקיבל הסכמה לדחיית הצעתו של סמוטריץ' לפני שנתיים, דחה את הכללת יהודה ושומרון בחוק במשך שנתיים וכעת ניסה להעביר את הדברים ללא הכללת יו"ש בשנית.

סמוטריץ' נזהר מלהאשים: "אני לא אוהב לייחס לאנשים כוונות זדון. יחליטו המאזינים אם זה בכוונה או בטעות. הסבתי את הדבר לתשומת ליבו, אם יעשה זאת מה טוב, ואם לא אדרוש את זה כדרישה בקואליציה".

"זה שהוא עיכב את זה עד היום זו כבר בושה וחרפה, אבל נניח שהיה עד עכשיו תירוץ שזה פתח, אבל עכשיו הפתח נפתח, ונפעיל את כל מנופי הלחץ הפוליטיים שלנו כדי לוודא שהתיקון שצריך להיות מבוצע יבוצע. אנחנו לא מבקשים שום פריבילגיה ושום טובה נוספת אלא תיקון לאפליה לרעה במפה הנוכחית".