הכלבים מתרגלים
הכלבים מתרגליםצילום: יכ"ל

רעידות האדמה שולחות גם את יחידת הכלבנים לישראל לאימונים מיוחדים לקראת אפשרות של התמודדות עם אתרי הרס, חיפוש נעדרים וחילוצם.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם מפקד היחידה, יקותיאל מייק בן יעקב על האימונים הללו והתובנות שאליהן הגיע בעקבות עוד יום של אמונים באתר הרס.

"למרות שרוב הפעילות שלנו היא לחפש נעדרים בשטחים פתוחים, אנחנו גם מלמדים את הכלבים כבר שנים רבות איך לחפש לכודים מתחת להריסות", אומר בן יעקב ומספר על תחושות היום: "אנחנו מרגישים שהאדמה בוערת וצריך להכשיר כמה שיותר כלבים וכלבנים למשימות הללו.

''יש לנו 25 כלבי הצלה וכלבי גוויות למשימות איתור נעדרים וחלק מההכשרה כולל חיפוש מתחת להריסות, למצוא לכודים, לחלץ וגם חלילה לחפש גוויות. יש חשיבות לאתר כמה שיותר מהר כדי שיישארו בחיים".

על האימון היום הוא מספר: "יש כמה אתרי הרס של הצבא ושל הכבאות ברחבי הארץ. היום התאמנו ליד נתניה. המצב מאוד חמור. המדינה והממשלה לא ערוכות לטפל באירוע גדול. המדענים אומרים שבקרוב תהיה רעידת אדמה גדולה שעלולה להשאיר אותנו עם אלפי לכודים. מילא אם אנחנו לא ערוכים להתמודדות עם עפיפונים בגלל מדיניות שמונעת מישראל לנקוט בצעדים שהיא יכולה לעשות, אבל למה לא נערכים לרעידות אדמה? למה צריך להגיע למצב שארגון אזרחי כמו יכ"ל הוא שעושה עבודה בלי שקל ממשלתי? חבל מאוד שזה המצב".

ממשיך בן יעקב ומזכיר כי "פורסמו תחקירים במשך השנה האחרונה, והדברים ידועים שאנחנו במצב לא טוב מבחינת היכולות להגיב לאירוע כזה. בנוסף, אנחנו רואים מה קורה בשטח. אני לא רוצה ולא יכול לדבר על מספרים, אבל כשאני רואה מה יש לצבא ומשטרה להתמודד עם אלפי לכודים והרוגים, התחושה היא שלא נדע מאיפה זה בא לנו. חשוב לזכור שבניינים יכולים לקרוס בגלל מלחמה ורקטות ואנחנו חיים בניסי ניסים מדי יום. בניינים יכולים לקרוס גם מרקטות וטרור והמצב יכול להיות אחרת".

איך מתרגלים כלבים בפועל? בן יעקב מספר: "יש לנו אתרים שמהווים סימולציה של מצב של קריסת בניין. אלו בניינים שקרסו ושהפכו לאתרי הרס ונחפרו מחילות מתחת לאדמה ולהריסות ודרכן מחביאים אנשים וסוגרים את השטח ומשאירים רק קצת פתח נשאר לאוויר כמו במציאות, והכלבים צריכים לזהות ריחות מהבל פה ומהגוף ולהגיע לאדם".

"אנחנו בודקים אם הכלב מסוגל לעבוד באתר הרס, חושפים אותו לאזור שהוא לא קל לתנועה וגם הכלבן צריך הכשרה איך הולכים בלי להיפגע ובלי לפגוע בממצאים באתר. הכלב צריך גם לזהות ואיך לתת אינדיקציה כאשר הוא מזהה ריח של אדם חי או של אדם שכבר נהרג. יש לכלב יכולות פי אלפים להבחין בין ריחות שונים והוא מזהה את ההבדל בין אדם חי לאדם שכבר אינו חי. את זה עושים בהכשרה נכונה של חודשים ארוכים כלבים מיוחדים עם תו גנטי של כלבי עבודה".

"רוב הכלבים שאנחנו משתמשים בהם, וגם הצבאות בישראל ובעולם, זה סוג של רועה בלגי שהוא מאוד אתלטי, יש לו יכולות הרחה ויש לו דבקות במטרה ברמה יוצאת מהכלל. הם לומדים מאוד מהר וקל לעבוד איתם", דברי בן יעקב הקורא לבעלי כלבים הסבורים שיש לכלב שלהם פוטנציאל להביא אותו לבדיקה ואיבחון, כמו גם למתנדבים המעוניינים בכך לחבור ליחידת הכלבנים ולסייע בהצלה, בביטחון ובחירום.

ממראות התרגולת היום
ממראות התרגולת היוםצילום: יכ"ל