שיווק מצבות ושירותים נוספים בתקופת ה'שבעה' תחשב כהפרת חוק הגנת הצרכן – כך הבהירה הרשות להגנת הצרכן במהלך סוף השבוע האחרון.
ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן סיפרו כי זיהו פרקטיקה של שיווק מצבות לאנשים בעיצומה של תקופת אבלם. "לרוב, אדם אינו פנוי נפשית לפעילות צרכנית בתקופת אבלות, בוודאי בימים הראשונים שלה.
בתי העסק מודעים לחלון הזמן הקצר בו הצרכן שבוי בתוך אבלו ואינו פנוי לפעילות צרכנית ומנצלים זאת לטובתם. בתי העסק מאתרים בני משפחה בשיא אבלם בסמוך לפטירה בעזרת מודעות אבל המפורסמות ברבים, וממהרים לפנות אליהם בהצעות שיווקיות. לאור זאת, קורה לא אחת שהראשון שפונה לאדם אבל מצליח לכרות עסקה, כי הצרכן האבל אינו פנוי נפשית לעריכת השוואות בין עוסקים ונוטה לקבל את ההצעה הראשונה המגיעה אליו", אמרו.
הנחיית הממונה קובעת כי פנייה שיווקית לצרכן בתקופת האבל שלו תיחשב כהפעלת השפעה בלתי הוגנת על הצרכן. השפעה בלתי הוגנת על צרכן הינה עבירה פלילית.
עם זאת, בהנחייה נקבעו גם חריגים: פירוט אפשרויות לגבי קבורת נפטר, תכריכים מהודרים, הובלת נפטר, קבורה עתידית של בן משפחה שעודו בחיים ובלבד שהפניה הראשונה לחברה קדישא בנוגע לקבורת הנפטר היתה ביוזמת הצרכן/המשפחה ובלבד שמדובר בשירות שבעל הרישיון מוסמך לספקו על פי דין ועל פי תנאי הרישיון ושהוא אכן פעל כך.
זאת ועוד, הנחיה זו לא תחול על שירות הובלת נפטר הניתן על ידי מי שאינו בעל רישיון לעסוק בקבורה ובלבד שהחברה פעלה בהתאם להוראות החוק ולפיו גילתה לצרכן בצורה ברורה כי הוא יכול לקבל את השירות הזה בחינם מבעל רישיון לעסוק בקבורה. פניה שיווקית לצרכן (לרוב בבתי חולים) לגבי הובלת נפטר מבלי לגלות את האמור לעיל, ייחשב הפעלת השפעה לא הוגנת.
ההנחיה רואה אור בעקבות הצעת חוק שיזם בעניין זה ח"כ מיכאל מלכיאלי. בשיחה עם הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הוחלט כי תקנה בחוק על ידי הרשות ברוח הצעת החוק מייתרת את החקיקה ולפיכך יצאה ההנחיה.
עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מציין כי "הרשות פועלת על מנת להגן על הצרכן במיוחד בתקופות הקשות בהן הוא חשוף יותר לעוולות צרכניות ולניצול – אף מבלי לחוש בהן. זיהינו את התופעה והנחיה זו נועדה לחסלה. אני רוצה להודות לח"כ מלכיאלי על יוזמתו והרצון לסייע לצרכנים בזמן אבלם".
ח"כ מיכאל מלכיאלי אמר, "הצעת חוק הזו חשובה ותסייע מאוד למשפחות שלא עלינו נפטר להם בן משפחה, ובמהלך השבעה הם מוצאים עצמם מוטרדים על ידי אנשים שמנסים למכור להם מצבות".
הרב שאול פרבר, יו"ר עמותת 'עתים', המסייעת לציבור הישראלי מול הבירוקרטיה של שירותי הדת בישראל, מסר "אנו מברכים את ההנחיה החדשה של הרשות להגנת הצרכן. אל מרכז הסיוע של 'עתים' הגיעו פניות רבות של אנשים, כאשר הם מבולבלים, ובמצב נפשי רעוע – לרוב לאחר שכבר שילמו מחיר מופקע, רק בגלל שלא הייתה להם הפניות הרגשית והמחשבתית לבדוק לעומק את מה שהציעו להם.
ההגנה על המשפחות האבלות, אשר פגיעות וחשופות לניצול, זו חובה לא רק הלכתית-יהודית אלא אנושית בסיסית. אנו תקווה שצעד זה יגרום למספקי שירותי הקבורה להבין שעליהם לנהוג ביותר שקיפות ולסייע לאבלים למצוא את הפתרון האופטימלי לצורכיהם".