כלא, אילוסטרציה
כלא, אילוסטרציהצילום: iStock

בית משפט בגרמניה שלח את ביאטה זשאפה למאסר עולם לאחר שרצחה 10 בני אדם בשנים האחרונות, בעיקר מהגרים, ממניע ניאו נאצי.

המשפט שהתנהל בחמש השנים האחרונות הסעיר את גרמניה. ביאטה זשאפה, 43, הואשמה כי רצחה לא פחות מעשרה בני אדם בין השנים 2007-2010, מרביתם מהגרים מוסלמים שנכנסו לגרמניה בשנים האחרונות. התביעה טענה בכתב האישום כי זשאפה ביצעה את הרציחות על רקע אידיאולוגיה ניאו נאצית וחברותה בארגוני ניאו נאציים. יחד איתה נעצרו עוד מספר חברים בארגונים הניאו נאציים שחשודים כי שיתפו פעולה עם זשאפה ברצח המהגרים, והם נידונו לעונשי מאסר בין שנתיים לעשר שנים.

זשאפה מואשמת כי היתה חברה בארגון ניאו נאצי בשם NSU שחבריו ביצעו בשנים 2007-2010 עשרות מקרים של רצח, שוד, פיגועי טרור ועוד, שנועדו כולם לפגוע במהגרים שנכנסו לגרמניה.

עורכי דינה של זשאפה טענו כי "מדובר באישה נאיבית שלא לקחה חלק פעיל במעשי הרצח", אולם השופט מנפרד גצל אמר במשפט כי "אשמתה של זשאפה במעשי הרצח והאלימות כלפי מהגרים גדולה במיוחד" ולכן גזר עליה מאסר עולם לאחר שהרשיע אותה ברצח, חברות בארגון טרור, עשרות מעשי שוד ופיגועים.

זשאפה לא הנידה עפעף כאשר השופט הודיע כי הוא גוזר עליה עונש מאסר עולם, כאשר מספר פעילי ימין קיצוני שנכחו באולם בית המשפט מחאו כפיים כאשר אחד מהנאשמים קיבל עונש נמוך מהצפוי.

זשאפה וחבריה רדפו בעיקר מהגרים ממוצא טורקי והאמינו לדבריהם ב"עליונות הגזע הלבן". לאורך המשפט הביעה זשאפה מספר פעמים צער על מותם של המהגרים וכינתה את עצמה "אשמה מבחינה מוסרית" אולם סירבה להודות כי לקחה חלק פעיל ברציחות.