זאב ז'בוטינסקי
זאב ז'בוטינסקיאתר הכנסת

לקראת יום ז'בוטינסקי החל היום (חמישי) קיים מכון ז'בוטינסקי סקר בקרב החברה הישראלית בו ביקש לבחון את הידע של הציבור אודות דמותו ופועלו של האיש, מייסד התנועה הרוויזיוניסטית ומראשי התנועה הציונית.

הסקר, שבוצע על ידי מכון רפי סמית' עבור מכון ז'בוטינסקי, סוקר יהודים וערבים ובין היתר בדק את ידיעת הציבור על מי היה זאב ז'בוטינסקי.

80 אחוזים מהאוכלוסיה היהודית הבוגרת ענתה "מנהיג ציוני, עיתונאי ואיש רוח", 7 אחוזים ענו "מייסד בית"ר ירושלים", 4 אחוזים חשבו שהוא היה ראש העיר הראשון של תל אביב ו5 אחוזים בלבד לא ידעו את התשובה.

בקרב בני הנוער היהודים, 65 אחוזים ענו נכון על השאלה, בעוד 13 אחוזים מהם לא ידעו את התשובה, 10 אחוזים ענו "ראש העיר הראשון של תל אביב" ו8 אחוזים ענו "שר בממשלת ישראל הראשונה".

ממצאים מעניינים נוספים עולים מהסקר שנערך בקרב האוכלוסייה הערבית בישראל. על השאלה מי היה זאב ז'בוטינסקי, 44% ציינו "מנהיג ציוני, עיתונאי ואיש רוח", 12% ציינו תשובות אחרות, 44% ציינו שאינם יודעים.

על השאלה האם לדעתך זאב ז'בוטינסקי היה בעד או נגד דו-קיום בין הערבים ויהודים? 52% ציינו שלא יודעים. 28% ציינו שהיה בעד דו-קיום ו-20% ציינו שנגד.

גדעון מיטשניק, מנכ"ל מכון ז'בוטינסקי, סיכם את הלך הדברים העולה מהסקר: "לקראת יום ז'בוטינסקי יזמנו סקר של מכון רפי סמית בקרב נוער, בוגרים והמגזר הערבי. הטריגר לכך היה הבורות וחוסר ידע מדאיגים מאד בו אנו נתקלים כמעט מידי יום אצל בני נוער, חיילים ועוד. הרציונל היה לקבל בסקר חיזוק להוויה שאנו חווים וע"י הסקר לחולל דיון ושיח כולל באשר למערכת החינוך ואופן העיסוק והחינוך לציונות".

"לאכזבתנו ושמחתנו כאחד, הסקר העלה שונה ממה שאנו נתקלים בה ואף מעורבת: לפי הסקר , הרי שהרוב, גם מבוגרים וגם בני נוער, מכיר לכאורה משהו על ז'בוטינסקי. יש לנו אתגרים רבים ודרך ארוכה בניסיון להביא את ז'בוטינסקי לעם בדרכים יצירתיות ורלוונטיות תוך התאמת "חליפה" לכל קהל".