מזכ"ל הסוכנות היהודית נגד חוק הלאוםחזקי ברוך

מזכ"ל הסוכנות היהודית, ג'וש שוורץ, דיבר היום (חמישי) בפני חברי הוועדה המכינה את חוק הלאום לקריאה שנייה ושלישית.

הוא הביע התנגדות למהלך החקיקה ואמר כי "אין מחלוקת שמדינת ישראל היא הבית הלאומי של העם היהודי. אבל התיקונים האחרונים שהוכנסו לחוק מעוררים דאגה רבה בעיקר בצפון אמריקה ואנחנו מקבלים פניות רבות לתיקון סעיפים".

הוא ציטט מציוץ של ח"כ סמוטריץ' שאמר שחייבים לשמוע את קולו של העם היהודי בתפוצות ואמר שאמנם הקהילה היהודית הגדולה נמצאת בישראל אבל 85% מיהדות העולם נמצאים בצפון אמריקה.

"נשיא הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה יגיע ביום ראשון לארץ במיוחד ואבקש שיינתן לו להשמיע את דבריו. התיקון הזה של הרגע האחרון אינו קטן. הוא מהדהד בעולם", הוסיף שוורץ.

הוא התייחס להורדת נושא השפה הערבית כשפה רשמית ולנושא ההתיישבות הנפרדת ואמר, "אנחנו ערים בתפוצות לתנועת BDS חזקה מאוד והסכנה הגדולה של זה היא הרחקה של עשרות אלפי יהודים מיהדותם. מנכ"ל הפדרציות מסר שיש מידע על תכניות תנועת ה-BDS להשתמש בחוק הזה. בתפוצות לא מבינים את הדבר הזה של הורדת מעמד השפה הערבית כשהעברית פורחת. כך גם לגבי ההתיישבות הנפרדת- זה מתן תחמושת לתנועת ה-BDS ולאנטישמים".

הוא טוען שגם בסעיף הקשר לעם היהודי בתפוצות יש בעיות רבות. "הורדת הפעילות לעידוד הזיקה בישראל והוספת התפוצות ברגע האחרון נתפסת כדבר פטרוני. מדינת ישראל מחליטה מה טוב עבור התפוצות ובנוסף, מצד אחד אומרים תעלו לארץ ותבקרו בתגלית ומסע אך מצד שני כשאתה מגיע לארץ אתה לא מקובל פה".

"האם ישראלים לא צריכים ללמוד על קהילות יהודיות? אין שום אחריות למדינת ישראל? חיילים לא צריכים לדעת מה זו יהדות התפוצות? המדינה לא צריכה להכיר בהם ולפעול למענם בתוך ישראל? אחרי מתווה הכותל, וחוק הגיור לא צריך להוסיף עוד שמן", סיכם שוורץ.