הכרית העוברית
הכרית העובריתצילום: דוברות

במרכז הרפואי ע"ש שמיר (אסף הרופא) החלו לאחרונה להשתמש בטכנולוגיה חדשה שמטרתה לסייע בחילוץ ראש העובר בצורה בטוחה יותר מהרחם במהלך ניתוח קיסרי.

הטכנולוגיה החדשה נקראת כרית עוברית (Fetal Pillow). הטכנולוגיה תופסת תאוצה ברחבי העולם ואף זכתה השבוע בפרס הבריטי היוקרתי ("Patient Saftey Award") כאמצעי בטיחות החולה החדשני הטוב ביותר לשנת 2018.

המכשיר אושר לשימוש על ידי ה-FDA ועל ידי רשויות הרישוי באיחוד האירופי ובאוסטרליה. כעת הוא נמצא גם בהליך רישום מתקדם בישראל. המרכז הרפואי ע"ש שמיר הוא הראשון העושה בו שימוש בארץ.

בעשורים האחרונים חל גידול במספרי הלידות הקיסריות בישראל ובעולם. למרות שלידה קיסרית נחשבת ללידה בטוחה, סיכוניה גבוהים מאלו של הלידה הרגילה. הכרית העוברית מסייעת לרופא המיילד להקטין את הסיכונים הללו על ידי הגבהה של ראש העובר בתעלת הלידה.

הכרית מוחדרת לנרתיק האישה עוד בטרם מתחיל הניתוח ומנופחת בנוזל בתוך הנרתיק, תוך שהיא מרימה את ראשו של העובר ב-3-4 ס"מ ומביאה אותו למצב בו נוח יותר לרופא המיילד להוציא אותו מהחתך ברחם. לאחר מכן מרוקנת הכרית ומוצאת מהנרתיק בקלות וללא הפרעה.

לדברי ד"ר משה בצר, מנהל חדרי הלידה והיולדות במרכז הרפואי ע"ש שמיר והאחראי להבאת המכשיר לישראל ולהכנסתו לשימוש במרכז הרפואי, הכרית העוברית צפוייה לשנות את האופן בו מתבצעים ניתוחים קיסריים דחופים בישראל, כאשר היולדת בפתיחה מלאה והראש נמוך באגן.

"ניתוחים קיסריים במצב זה טומנים בחובם סיכון לא קטן ואנחנו תרים כל הזמן אחר חידושים טכנולוגיים שמטרתם הפחתת סיכונים אלו. על הטכנולוגיה הזו שמענו מהממציא שלה באופן בלתי אמצעי כאשר ביקר במרכז הרפואי שלנו ולאחר השתלמות שעברתי באנגליה על טכנולוגיה זו, החלטנו להביאה לישראל, לצורך רישומה במשרד הבריאות. השימוש שלה במרכז הרפואי שלנו יסייע לחשוף אותה גם ליתר בתי החולים בישראל ובעולם ואני מאמין שבקרוב נראה אותה גם בשימוש בבתי חולים אחרים", מסביר ד"ר בצר.

ד"ר בצר מדגיש כי במקרים המתאימים החל חדר הלידה במרכז הרפואי ע"ש שמיר לבצע שימוש במכשיר: "המכשיר יקל על חילוץ היילוד בעת הניתוח הקיסרי בפתיחה מלאה כאשר ראש העובר נמצא בתעלת הלידה, יקטין משמעותית מקרים של איבוד דם ואף צפוי לקצר את משך זמן האשפוז של היולדת והילוד לאחר הלידה. אלו הם יתרונות שאין להקל בהם ראש ואשר צפויים להפוך את הלידה הקיסרית לבטוחה יותר עבור היולדת והילוד".