להנגיש את תורתו. האר"י
להנגיש את תורתו. האר"יצילום: יעקב נחומי, פלאש 90

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם הרב בניהו ברונר, ראש בית המדרש במכללה האקדמית צפת, לקראת יום עיון מיוחד שיעסוק במשנתו של האר"י הקדוש ובו בין השאר יעלו סוגיות עכשוויות לאור משנתו של האר"י.

מעמד האישה וגלגולי נשמות הם רק חלק מהסוגיות הללו.

האירוע כולו יתקיים מחר (שני) לקראת יום ההילולה לאר"י שיתקיים ביום שלישי ואליו מגיעים רבים מכל רחבי הארץ. הרב ברונר מביע תקוה שהמתכנסים לתפילה על ציון קברו גם ילמדו את תורתו, וברוח זו הוא רואה את חשיבות קיומו של יום העיון תוך שהוא מדגיש כי המטרה היא נגשת תורתו של האר"י, תורה הנחשבת בעיני רבים לנסתרת ובלתי מושגת.

על דבריו אלה נשאל הרב ברונר אם אכן ניתן בכלל להנגיש תורה שעל פי כל הידוע אמורה להישאר סודית וחשאית עבור העם כולו. הרב ברונר משיב ומציין כי כבר הרב חיים ויטל, תלמידו של האר"י, כתב בשעתו שהמגבלות על לימוד קבלה הוסרו בדורות האחרונים מאחר ותהליך הגאולה נוגע גם לגאולה רוחנית ולא רק לגאולה פיזית, "והרבה דברים שהיו בעבר סודיים אמורים להיפתח לציבור הרחב, ובפועל הרבה יותר לומדים את משנת הארי והרבה ממנהגי האר"י נוהגים בפועל. מעבר לעניין הלימודי האר"י העביר הרבה מנהגים החל מנוסח התפילה ועד למנהגי חגים ושבתות ואנשים פוגשים את מנהגי האר"י דבר יום ביומו".

ואולי, שאלנו, הבחירה בנושאים שנראים פופולאריים כמו מעמד האישה כנושאים ליום עיון שכזה, אינה מהווה ניסיון מעט מאולץ להנגיש עניין מיסטי, קבלי ורחוק ולהפוך אותו לעממי, כמעט פופוליסטי שאולי יפגע בנשגבות תורתו של האר"י. הרב ברונר משיב: "דברים נשגבים ועמוקים קשה להקיף אותם וקצרה בינתנו, אבל גם להם יש תופעות ארציות שאנחנו מתמודדים איתן. המטרה שלנו היא לא להוריד את הדברים הגדולים, אלא לפתוח פתח לציבור לראות איך תהליכים שאנחנו חווים בחברה הישראלית, האר"י כבר נתן להם כיוון. נכון שצריך עוד להתעמק ולעבוד כדי לראות איך המשנה הזו מסייעת לנו, אבל עניינים שהחברה הישראלית עוסקת בהם ביד ההשגחה האר"י שצפה את הגאולה נתן לנו בהם כיוון מעשי להתמודד איתם ולהתייחס אליהם".

בהמשך הדברים ביקשנו את התייחסותו של הרב בורנר לסוגיית הגלגולים, שכאמור גם היא תעלה לדיון ביום העיון. האקדמיזזציה והריאליזציה העכשווית מבקשת לראות לא פעם בכל סוגיית גלגולי נשמות כעניין שמקורו אינו בהכרח בעולמה של היהדות, ואולי מדובר בהעתקה מדתות אחרות. כיצד יש להתיחס לעמדה שכזו?

"יש לנו אמונת חכמים ואנחנו יודעים את מעלתו של הארי, וכל הניסיונות להגיד שהמשנה שלו מגיעה ממקורות זרים לא מקובלים עלינו חלילה. המקור לדברים מקורי ועמוק. האר"י גילה דברים שלא היו ידועים במשך הרבה שנים לעם ישראל. יש דברים שהיו ידועים לנביאים, לתנאים ולאמוראים ולא לדורות שאחריהם והאר"י בתקופת חייו הקצרה ידע שיש לו שליחות לחשוף את הדברים שהגיעו ממקור הקודש. חוקרים שמוצאים עקבות לדברים הללו במקומות אחרים, אז יכול להיות שיש מקבילות לדברים רוחניים בעם ישראל גם במקומות אחרים, זה יתכן, אבל אנחנו מאמינים שהמקור נמצא אצלנו גם אם הוא לא חשוף לעולם הרחב".

וכיצד מסבירים את סוגיית הגלגולים בעידן הריאליסטי של ימינו? איך מנגישים את תורת הגלגולים לדורנו?

"בעולם הפוסט מודרני אנשים מחפשים את המימוש העצמי שלהם, ויש הבנה שלכל אדם אישיות וקווי אופי משלו, וכל נושא גלגול הנשמות קשור לעניין הזה", משיב הרב ברונר. "מצד אחד יש סוגי נשמות שהופיעו בעולם בכל דור, ומצד שני יש גיוון שבו לכל אדם יש את הייחודיות שלו והדברים מתקשרים, והדברים ידוברו בשיעורו של הרב עוז בלומן ביום העיון. לא מדובר בעניין מיסטי המצוי מעל ראשי האנשים אלא נוגע לכל אדם ואדם המחפש את שורש נשמתו ושליחותו המיוחדת בעולם הזה. אלו דברים שבהעמקה ניתן לקחת מהם לעבודת ה' האישית של כל אדם ואדם".