יו"ר הפרלמנט האוסטרי עם יו"ר הכנסת
יו"ר הפרלמנט האוסטרי עם יו"ר הכנסתצילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

נשיא האסיפה הלאומית האוסטרית, וולפגנג סובוטקה, קיים היום (שני) ביקור רשמי בכנסת ונועד עם יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין ועם ראש קבוצת הידידות ישראל-אוסטריה, ח"כ עמיר פרץ.

לאורך הביקור חבש סובוטקה כיפה לראשו.

בפגישה אמר יו"ר הפרלמנט האוסטרי כי יש לומר את העובדות לאשורן באשר להתנהלות אוסטריה בזמן השואה.

"האוסטרים לא היו רק קורבנות של הנאצים במלחמת העולם השנייה. בקרב האוסטרים היו גם מרצחים רבים. ולא די בכך, ב-1945 לא ביקשנו מהיהודים לשוב לאוסטריה. לא הזמנו אותם בחזרה, והדחקנו את הנושא. אני מודה לישראל שקיבלה אותם ונתנה להם מולדת", אמר סובוטקה.

לדבריו, "התפיסה באוסטריה השתנתה. יש לנו ראייה אחרת לגבי ההיסטוריה ואנחנו נושאים באחריות. על כולנו לומר יחד: לא עוד".

היו"ר האוסטרי התחייב כי ארצו תפעל למען ישראל כשבסתיו הקרוב תהפוך לחברה בוועדה לזכויות אדם של האו"ם. "אנחנו נדאג לעמדה מאוזנת יותר כלפי ישראל וצרכיה", אמר סובוטקה.

יו"ר הכנסת אדלשטיין אמר בפגישה, "אני מזכיר כי סובוטקה, יחד עם בכירים נוספים בממשל האוסטרי, גינה בחריפות את נאומו האנטישמי ואת דבריו הגועליים של אבו מאזן. הלוואי וכל מדינות העולם היו מגנות את הדברים באופן כה נחרץ".

"אנחנו עדים לשינוי בגישתה של ממשלת אוסטריה. הממשלה הנוכחית מבינה את הצרכים הביטחוניים והמדיניים של ישראל, ואני משוכנע גם היחסים בין הפרלמנטים יתהדקו בעקבות זאת", הוסיף אדלשטיין.

ח"כ פרץ שיבח אף הוא את שיתופי הפעולה והידוק היחסים בין אוסטריה לישראל, אך ציין כי העובדה שמפלגת החירות שותפה בקואליציה מעיבה על ניסיונות ההתקרבות בין הצדדים. "במקביל למאמצי ראש המפלגה שטראכה לביעור הנגע האנטישמי במפלגה, נערכים כנסי סטודנטים רשמיים מטעמה, ונאמרים בהם דברים קשים כמו 'נלך עד המיליון השביעי'. אנחנו נמנעים מפגישות בפרלמנט האוסטרי, על מנת לא להיתקל בחברי המפלגה".

בתגובה אמר יו"ר הפרלמנט האוסטרי: "אני בהחלט מבין את העמדה הישראלית. זה אחד הנושאים שהכי מעסיקים איתנו במסגרת היחסים עם ישראל. יש לנו חקיקה חמורה נגד ניאו-נאצים, ובמקביל אנחנו עושים מאמצים לטפח חברה שלא מאפשר לאנטישמיות להרים את ראשה. כל מפלגה חייבת לנקות את שורותיה, ויש מאמצים ורצון במפלגת החירות להוציא מקרבה את החברים הלא רצויים. אגב, מפלגת החירות כמו גם המפלגה השמרנית בה אני חבר, הן שתי המפלגות היחידות באוסטריה אשר בשורותיהן חברים יהודים".