משרד החוץ בירושלים
משרד החוץ בירושליםצילום: פלאש 90

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה היום (שני) תקנות שהגיש לה ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיהן כ- 1,500 עובדים ישראליים מקומיים בנציגויות ישראל בחוץ לארץ (עמ"י), המועסקים בתפקידי עזר לעבודת הנציגויות, ייחשבו מעתה לעובדי מדינה ויהיו חתומים על חוזה מיוחד לתקופה קצובה. זאת בתום משא ומתן בין המדינה לנציגיהם.

עוד אושר כי 600 העוזרים המשפטיים (עורכי דין המסייעים לשופטים ומועסקים בהנהלת בתי המשפט) יועסקו כעובדי מדינה, תנאי העסקתם יעוגנו במסגרת הסכם קיבוצי ותקופת החוזה לא תהיה מוגבלת בזמן.

נקבע כי לצורך זירוז ההליכים, יאציל נציב שירות המדינה מסמכויותיו למשרד החוץ ולבתי המשפט, ואלה יהיו יסדירו ישירות את התעסוקה מול העובדים בנציגויות ובבתי המשפט, בהתאמה.

מנכ"ל אגף כלכלה בהסתדרות, שי בירן, מחה על סירובו של משרד האוצר לחתום הסכם קיבוצי מול עובדי הנציגויות, ודרש כי ההסכם יחול רטרואקטיבית מחודש ינואר 2018. אולם נציגת אגף השכר והסכמי העבודה במשרד האוצר, טלי אוברמן, הודיעה כי המשרד אינו מסכים לכך.

במהלך הדיון התנהל ויכוח בין בירן לבין אחותו, חברת הכנסת מיכל בירן (המחנה הציוני), שטענה כי אין לקצוב בזמן את החוזים של עובדי הנציגויות. "הם עובדי מדינה לכל דבר ועושים עבודה חשובה", אמרה, אולם האח הודיע כי במקרה זה לשני הצדדים יש אינטרס לקצוב את הכהונה בזמן. "זו עבודה זמנית והעובדים לא מתכוונים להזדקן בה", הסביר.