שיחת הסקייפ
שיחת הסקייפצילום: ספיר עבאדי, מכון טרומן

במכון טרומן שבאוניברסיטה העברית התקיים אתמול (שני) אירוע מיוחד, במהלכו נערך מפגש רב משתתפים ולאחר מכן שיחת סקייפ אונליין עם ראשי האופוזיציה הסורית, הנלחמים נגד צבא אסד.

כותרת הכינוס היתה "רמת הגולן הסורית - רגע לפני כיבוש אסד". אל האירוע המסקרן הגיע פליט מהאופוזיציה בגולן הסורי, שמתגורר כיום בגרמניה, עיסאם זיתון, שסיפר על המצב הקשה של המורדים בסוריה וטען כי "ללא עזרה וסיוע מישראל לא נוכל להמשיך להחזיק מעמד ולהמשיך במאבקנו".

לדבריו, האויב האמיתי של האזור הוא איראן ולא ישראל. "אנו חיים במציאות של 2018, עלינו להכיר בישראל ובעתיד היחסים בינינו".

במהלך שיחת הסקייפ קראו ראשי האופוזיציה למנהיגי ישראל ליישם את הבנות של ההסכמים משנת 1974 עם הסורים, ולהקים באזור החיץ בין המדינות מחנה לסיוע הומינטרי לפליטים סוריים, שנמלטו מאזור דרום רמת הגולן – כדי להגיש סיוע לאופוזיציה המבקשת להמשיך בקשריה עם ישראל.

לקראת סיום השיחה מסרו ראשי האופוזיציה כי עיסאם זיתון מונה על ידם לנציג שיעסוק בשיפור היחסים בין האופוזיציה הסורית למדינת ישראל.

אנשי האופוזיציה הסורית הרעיפו שבחים ותודות לישראל בעקבות הסיוע ההומניטרי בשנים האחרונות, וקיוו כי הוא יימשך. עם זאת, נראה כי רוחם של אנשי האופוזיציה כמעט וכבתה. הם נראו מיואשים, חוששים מפני העתיד לבוא, אך אמרו כי המאבק נגד המנהיג הסורי לא ייפסק, גם אם הצבא הסורי יצליח להשתלט על כל האזור שנמצא בשליטתם.

הם הדגישו כי ימשיכו להכיר במדינת ישראל ולשאוף לקיים עמה קשרים לטובת האזור. "לא ננתק בעתיד את קשרינו עם ישראל", הדגישו דוברי האופוזיציה מסוריה ואמרו כי הם ימשיכו להוביל לשינוי תרבות הסכסוך, לחנך לדו-קיום של שלום ולעקור את הטענה כי ישראל היא האויב של הערבים.

ד"ר רוני שקד, ראש יחידת המזרח התיכון במכון טרומן ציין לאחר הפגישה כי משתתפיה יצאו ממנה במועקה ורגשות מעורבים, זאת נוכח המשך הקרבות והעליונות הסורית–רוסית, שמאיימת להוביל להתמוטטות האופוזיציה.

עם זאת ציין כי ישראל חייבת להמשיך ולחפש סדקים לשיתוף פעולה גם במחנה הסורי, אשר ניתן יהיה ולו גם בטווח הרחוק להרחיבם ולהסתייע בהם בבוא היום לבניית השלום המיוחל.