איילת שקד
איילת שקדצילום: קובי ריכטר/TPS

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק אשר מעבירה סמכויות בנושאי יהודה ושומרון מבג"ץ לבית המשפט המנהלי בירושלים.

שרת המשפטים איילת שקד בירכה על אישור החוק ואמרה "חגיגת העתירות לבג"צ של פלסטינים וארגוני שמאל קיצוני נגד ההתיישבות ביהודה ושומרון מסתיימת היום. מעתה הם יצטרכו לעבור את המשוכה המשפטית כפי שכל אזרח ישראלי עובר''.

לדבריה, החוק ינרמל את חיי המתיישבים ביהודה ושומרון. ''בכך העבירה הכנסת מסר חשוב - תושבי יהודה ושומרון הם חלק בלתי נפרד מאזרחי ישראל.

''הם משרתים בצבא ובמילואים וממלאים את מלוא חובותיהם כלפי המדינה. אין סיבה שדינם לא יהיה כדין תושבי 'ישראל הקטנה'. חברון, רעננה, אלון מורה וקרית שמונה הם חלקים בלתי נפרדים מארץ ישראל''.

שקד הוסיפה, ''העובדה שבג"ץ דן בהחלטות מנהליות כערכאה ראשונה ואחרונה פוגעת בזכות הגישה לערכאות של תושבי יהודה ושומרון שאינם נהנים מערכאת ערעור, ככל אזרח ישראלי העותר לבית משפט לעניינים מנהליים ונהנה מזכות ערעור לבית המשפט העליון. בנוסף, עתירות השמאל הקיצוני יונחו סוף סוף תחת בירור ראייתי טוב יותר וצודק יותר. תאוות ההרס תיבלם, פיתוח ההתיישבות יימשך.

''מעבר לנורמליזציה של תושבי יהודה ושומרון, בחוק זה קיימת חשיבות להפחתת העומס העצום המוטל על בית המשפט העליון. כיום בג"ץ דן בכעשרת אלפים תיקים בשנה ואין כל הצדקה שהוא ידון בכל ההחלטות האלו כערכאה ראשונה ואחרונה.

''אני מודה לשר הביטחון אביגדור ליברמן, ליו"ר ועדת החוקה ניסן סלומינסקי, לח"כ בצלאל סמוטריץ ולמחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים", אמרה שרת המשפטים.

במועצת יש"ע בירכו על אישור הצעת החוק אשר מעבירה סמכויות בנושאי יהודה ושומרון מבג"ץ לבית המשפט המנהלי בירושלים.

"במשך עשרות שנים התקיימה בפועל אפליה משפטית כנגד ההתיישבות ביהודה, שומרון ובקעת הירדן בכך שגם תביעות מנהלתיות רגילות נדונו בבג"ץ, בניגוד למקובל בשאר חלקי הארץ. חוק זה הוא הסוף לשיטה ששירתה את רוחשי הרעה הפועלים להרס ההתיישבות, שיטה מפלה שגרמה לחוסר צדק", אמרו במועצת יש"ע.

''לאחר חמישים ואחת שנה אנו מחזקים את הנורמליזציה ומאזנים את המציאות המשפטית ביהודה ושומרון כך שעתירות יוגשו לבתי משפט מנהליים", הוסיפו. "אנו מברכים את שרת המשפטים איילת שקד ואת כנסת ישראל על אישור חוק חשוב זה שיצמצם את האפליה נגד תושבי יהודה ושומרון. זהו עוד צעד בדרך לריבונות ישראלית על כל המרחב".