אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: iStock

משטרת ישראל עיכבה הבוקר (חמישי) לחקירה את דב חיון, רב קונסרבטיבי העומד בראש הקהילה הקונסרבטיבית בחיפה.

חיון נחקר בחשד לעבירה על סעיף 7 לפקודת הנישואין והגירושין, האוסר על קיום נישואין וגירושין פרטיים וקובע עונש מאסר של שנתיים על עריכת נישואין או גירושין ללא רישום.

"זה לא נעים להיגרר מהמיטה לחקירה בעוון קיום חופות כדת משה וישראל. אני לא עבריין, לא רוצח, לא פושע. נדהמתי", צוטט חיון בחדשות "כאן".

לדבריו, "קשה לי לחשוב על מעשה יהודי פחות בערב ט' באב. המשטרה נגררה להיות כלי שרת בידי בית הדין הרבני האורתודוקסי. יום עצוב לדמוקרטיה בישראל".

ממשטרת ישראל נמסר, "מחובתה של משטרת ישראל לחקור כל עבירה שבוצעה בניגוד לחוק, ובפרט לאור החלטה מחייבת של מוסד שיפוטי מוסמך בישראל. גם במקרה זה פתחה המשטרה בחקירה לאור החלטה של בית הדין הרבני בחיפה לפיה בית הדין מורה למשטרת ישראל לחקור את הרב לאחר שעבר על חוק העונשין ופקודת הנישואין והגירושין בישראל".

במשטרה הוסיפו, "בהתאם להחלטה שיפוטית זו, מוקדם יותר השבוע זימנה אותו המשטרה לחקירה אך בחר שלא להתייצב במועד הנקוב. לאור זאת, נאלצה המשטרה לעכבו לחקירה הבוקר בסיומה שוחרר. יודגש כי משטרת ישראל הינה רשות מבצעת הפועלת רק בהתאם להוראות החוק (הרשות המחוקקת) ולהחלטות שיפוטיות (הרשות השופטת). מכאן ראוי שכל טענה ביחס לנושא תופנה לגורמים המחליטים ולא לאלו שמחויבים על פי חוק לאכוף את אותן החלטות".

החלטת בית הדין
החלטת בית הדיןצילום: משטרת ישראל

נזכיר כי לאחרונה דחה המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד שלמה למברגר, את בקשת היועץ המשפטי של המשרד לשירותי דת לפתוח בחקירה דומה נגד שלושה רבנים אורתודוקסיים.

בפנייה נטען כי שניים משלושת הרבנים הצהירו כי ערכו טקסי נישואין כדת משה וישראל באופן פרטי, ללא רישום, ואילו השלישי הצהיר כי ערך גירושין הלכתיים ללא רישום.

אורי קידר, מנכ"ל תנועת ישראל חופשית, תקף את ההחלטה לחקור את חיון, "יום אחרי שהכנסת מעבירה חוק נגד הקהילה הלהט"בית, מגיעים שוטרים בחמש וחצי בבוקר וגוררים מביתו רב קונסרבטיבי שערך חופות מחוץ לרבנות. עשרות אלפי ישראלים בכל שנה מתחתנים מחוץ לרבנות ומצביעים אי אמון במוסד המסואב הזה, שקיים רק בזכות פוליטיקאים פחדנים שמפחדים להנהיג ולאפשר נישואים אזרחיים בישראל. אין שום אפשרות אחרת מלבד חקיקה מיידית של חוק לנישואים אזרחיים, אין לנו יותר זמן למעקפים".

"עם תחילת המושב הבא תונח על שולחן הכנסת הצעת חוק לנישואים אזרחיים, ואנחנו נראה מי תומך בישראלים ומי תומך ברבנות. עד אז, מצפים מראש הממשלה שממנו נושבת הרוח הרעה הזו להתקשר להתנצל בפני הרב חיון", הוסיף.

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, תקפה הבוקר את עיכובו של חיון לחקירה, "לא ברור מתי הפכה משטרת ישראל למשטרת דת שעוצרת אנשים על אמונתם וחתונה על פי דרכם. מה שכן ברור זה שהמהלך הכוחני הזה לא יעצור את עשרות אלפי הזוגות שמתחתנים מכל שנה מחוץ לרבנות ואף אחד לא יצליח לשנות אותה. אני מתכוונת לפנות באופן דחוף לשר לביטחון פנים ולקבל דין וחשבון על ההחלטה הזאת".

יו"ר העבודה והמחנה הציוני, אבי גבאי, מסר, "כאן לא איראן! המשטרה לא תהיה משטרת דת שמופעלת על ידי רבנים שחוששים מתחרות. תסבירו פנים, תכבדו נשים שמבקשות גט, תנו שירות לאנשים במקום להפעיל משטרה! קורא למפכ"ל לוודא שהמקרה הראשון יהיה גם האחרון".