עושים מסע ציד נגד רשויות האכיפהאלירן אהרון

ניצב משנה בדימוס אבי דוידוביץ', לשעבר סגן מפקד היחידה הארצית לחקירת פשיעה חמורה ובינלאומית, מתייחס בערוץ 7 לחקירות ראש הממשלה ולהתנהלות המשטרה סביבן.

דוידוביץ' מסביר כי בחקירה של ראש הממשלה עלולים להיווצר התפתחויות מסביב לעולם ואסור להגביל אותה, אך "מצד שני צריך לדעת מתי אומרים 'עד כאן', גם מבחינת הרשות החוקרת.

''אני רוצה לקוות שגם הרשות החוקרת וגם הרשות התובעת יודעות לעשות את האיזונים, שמצד אחד לא לוותר על דברים מהותיים ועל ראיות חשובות, אבל מצד שני היא יודעת להגיד: 'הגענו עד לכאן זאת השורה התחתונה ועם זה אנחנו הולכים'".

כמה עולה חקירה כזאת?

''מדובר בסכומים אדירים. אם אתה לוקח בחשבון את המשכורות של אנשי המשטרה ושל אנשי הפרקליטות שעוסקים בזה, אם אתה לוקח בחשבון את הנסיעות לחו"ל, אין ספק שמדובר בהוצאה כספית ניכרת. אבל צריך לקחת בחשבון שאכיפת החוק זה לא משהו רווחי, ההפך - היא עולה כסף כי כדי להשליט את החוק צריך להוציא כסף".

דוידוביץ' מתייחס לטענות שעלו נגד המפכ"ל ודוברת המשטרה על כך שהם אינם מאפשרים לקצינים להתראיין ואף סותמים פיות. לדבריו זו מדיניות שמשתנה ותלויה בעמדת המפכ"ל המכהן, אך בתקופתו של אלשיך חלו שינויים רבים ביחסו לתקשורת.

"הוא הגיע מארגון מסוגר ומסתגר והוא הבין שבמשטרה זה לא אפשרי משום שהיא כמעט חשופה לכל וכך צריך להיות. להערכתי הוא עבר כמה גלגולים בעניין הזה וכרגע הוא מגלה יותר פתיחות".

כשדוידוביץ' מתבקש לסכם את שלוש השנים של רוני אלשיך כמפכ"ל הוא אומר, "עם כל הליקויים והטעויות שהוא עשה, והיו ליקויים והיו טעויות, חלקן נבעו מכך שהוא פשוט חסר ניסיון בתחום הזה של משטרה, יאמר לזכותו שהוא למד מהר ושהוא אדם הגון וישר".

''היתה תקופה לא קלה של דה-לגיטימציה לרשויות האכיפה בכלל. אני לא חושב שאנחנו נמצאים במקום טוב מבחינת אכיפת החוק, אני חושב שצריכה להיות רפורמה, אבל לדבר על זה כרגע כשמסביב יש דה-לגיטימיציה, כמעט אפשר להגיד מסע ציד נגד הרשויות האכיפה, אפשר להשאיר את זה עד יעבור זעם".

יש מסע ציד?

''בהחלט כן''.

המפכ"ל צריך להמשיך בתפקידו?

''כשאני מסתכל על צמרת המשטרה אני עדיין לא רואה מישהו שהוא מספיק בשל שאפשר להגיד שיש מועמד ראוי ובשל לתפקיד, לכן נכון יהיה שיאריכו לו את הכהונה".