עופר ברקוביץ'
עופר ברקוביץ'צילום: רפי קוץ

נדמה כי אין יום שאנחנו לא נחשפים בו לסערה ציבורית חדשה: ימין מול שמאל, דתיים מול חילונים, אשכנזים מול עדות המזרח. במחי פוסט שיהפוך ויראלי, ייחלק עם ישראל לשני מחנות – בעד ונגד, צודקים ושאינם צודקים. ושנאת החינם? היא חוגגת.

הרב קוק כותב בספרו אורות הקודש: "ואם נחרבנו ונחרב העולם עמנו על ידי שנאת חינם, נשוב להיבנות והעולם עמנו ייבנה על ידי אהבת חינם".

תשעה באב מסמל יותר מכול את סופו של תהליך ארוך בחברה הישראלית של לפני אלפיים שנה. תהליך קלוקל שבו כל צד היה בטוח בצדקתו גם במחיר שריפת כל מחסני המזון והרעבת תושבי ירושלים על ידי הקיצוניים. תהליך שסופו חורבן פיזי ורוחני.

באחת משיחותיי עם מיכה גודמן, אמר לי כי נדמה שהקיצוניים הם אלו שנותנים את הטון. הם מקבלים סיקור תקשורתי נרחב, ובעידן של הרשתות החברתיות יש להם יכולת קלה ליצור פרובוקציות באמצעות פעולות יוצאות דופן, למרות שהם בסך הכול מיעוט קולני ורועש. עלינו מנהיגי הציבור מוטלת החובה להעביר את הלהט הזה למתונים.

תקופת האבל שבין י״ז בתמוז לתשעה באב מחייבת אותנו בישראל המפולגת והמשוסעת של 2018 לעצור ולבחון האם אנחנו יכולים אחרת. האם אנחנו מסוגלים להעביר את הלהט למתונים? האם אנחנו מסוגלים למנוע את חורבן הבית שוב?

אז כן, אנחנו מסוגלים. המחלוקת גורמת לכל צד להתמקד בנקודה החשובה לו בלבד. אילו היה כל צד מבין כי יש מידה של אמת אצל זולתו, הרי שאפשר היה לחדד את המשותף בין כולנו ולאו דווקא את המפריד. האחריות לכך מוטלת עלינו, מנהיגי הציבור. אם נדע ליצור שיח ציבורי ראוי ומכבד גם בנקודות המחלוקת, אין ספק שהדבר יחלחל מטה לציבור הרחב שימאס בשיח האלים של ריב ומדון.

ירושלים היא המיקרוקוסמוס של החברה הישראלית. עלינו לשמור על ייחודיותה של ירושלים ועל מרקם החיים העדין של תושביה החילוניים, הדתיים-לאומיים, החרדים והערבים. אם נצליח לשמר את הפסיפס המרהיב של הציבור הירושלמי, אין ספק כי הדבר יקרין על החברה הישראלית כולה.

גם במערכת הבחירות המתקרבת לראשות העיר ולמועצה אסור לאפשר לגורמים קיצוניים לנסות ולחדד את המחלוקות והמריבות רק כדי לגרוף רווח פוליטי.

בואו נפעל כולנו לצמצום שנאת החינם והמחלוקות וננסה לראות גם אצל הזולת את האמת שלו ולהבין אותה. יחד נמשיך לסייע בבניינה, בטיפוחה ובשגשוגה של ירושלים, אורו של עולם, אורו של עם ישראל, כדי שתמשיך להיות של כולם. אם לא נצליח לעשות זאת, אם ירושלים לא תהיה של כולם - היא פשוט לא תהיה.

הכותב הוא יו"ר תנועת 'התעוררות' ומועמד לראשות העיר ירושלים