טיול: שמונים שנה לרצח אלכסנדר זייד

צמד המילים אלכסנדר זייד אומרות כמעט הכל. ארגון השומר, שמירה על אדמות ארצינו, האיש הרכוב על סוסו שדמותו ניצבת לה בגאון מול מושב שדה יעקב הלו הוא שיך אבריק של אותם ימים.

פסל סייד
פסל סייד

מילים שנחרטו. עוצמה שהיתה ואיננה עוד. היכן ישנם עוד אנשים כמו האיש ההוא? שר המשורר ואולי זהו בעצם הסיפור.

עלינו לעמק. מילים והיפוכן. עלינו כדי להבין את משמעות השומר, משמעות האנשים שפועלים כאן בעמק.

במרומי הגבעה מוליכה אותנו נכדתו בעקבות סיפורו האישי והלאומי. בדיוק לפני שמונים שנה הוא נרצח רק בשל העובדה שהיה יהודי ורצה לשמור על אדמות ארץ ישראל שאפילו הונצחו בשיר אדמה אדמתי, שכתב אלכסנדר אחר, אלכסנדר פן.

אדמה אדמתי
רחומה עד מותי
רוח רב חרבוניך הרתיח
ארשתיך לי בדם
שאדם ונדם
על גבעות שיך אברק וחרתיה

המחול בגלים
יעגל עיגולים
עורי שמש - לעד בחרתיה
ביומי ולילי
לי יהוד עמלי
על גבעות שיך אברק וחרתיה

כאן צמרות הזיתים
מזמרות זה ביתי
אבן אבן תלחש הכרתיהו
הרה, הורה שלי
יבולי מבשילים
על גבעות שיך אברק וחרתיה

בשבועה לוהטה
את שבויה לי עתה
זה הלב את נדרו לא ירתיע
כי צווני חרות
האדם הפשוט
על גבעות שיך אברק וחרתיה.

בליל, 11 ליולי 1938 יצא אלכסנדר מביתו בגבעת זייד במעלה בית שערים. אך סימלי הוא מקום ביתו, שכן ממש בפתח הבית, עמד בית מדרשו של רבי יהודה הנשיא עורך המשנה, שטמון למטה במערה. בעודו רכוב על סוסו בדרכו לאספת חברים בקבוצת אלונים ארבה לו כנופיה שקיפדה באחת את חייו והוא בן 51. הרוצח היה בדואי בן האזור.

פסל זייד
פסל זייד

אלכסנדר נטמן בבית הקברות בגבעות זייד והותיר אחריו את אשתו, ציפורה וארבעה ילדים. ארבע שנים אח"כ, התגלה הרוצח בידי אנשי הפלמ"ח ולאחר משפט הוציאוהו להורג. טיול עם טלי נכדתו הוא טיול של מורשת, ציונות ואהבת הארץ ושיריה.

טיול זייד
טיול זיידצילום:קובי פינקלר

להציל את שיך אבריק

שנים מעטות לאחר העליה לקרקע נקלעה ההתיישבות הצעירה "שדה יעקב" למצוקה כלכלית ועמדה לפני פירוק.
במשך שעה קסומה ומרתקת תוכלו גם אתם להצטרף למאבק להצלת היישוב הצעיר. זהו מסע בזמן שמפגיש עם חיי החלוצים בעמק יזרעאל תוך אתגרי מחשבה ופתרון חידות. להזמנות ופרטים נוספים - אמונה 054-2353180

חדר בריחה
חדר בריחהצילום:קובי פינקלר

בחזרה למציאות

טיול במרחב העמקים בכלל וביערות מנשה בפרט, בכל אחת מעונות השנה, נותן תחושה שאנחנו נמצאים בעובי יערות הגליל העליון או ביערות העד ברחבי ארה"ב. ממרומי רמת מנשה נשקפים הרי הכרמל, במזרח ניבטים בתיה של יקנעם עילית ומכל עבר נצפים למרחבים שדות חקלאיים.

במרחק שעת נסיעה ממרכז הארץ, סביב לכביש שעובר בתוך האזור השלו של מרומי העמק, קמו אתרי תיירות יפים, צימרים ובתי עץ , מסלולי טיולי רכובים או רגליים וכולם בתוך הנחלים הזורמים כל השנה. מסעדה ויקב מיוחד("יקב טוליפ" שהוא יקב בוטיק שהתחיל את פעילותו בשנת 2003. המיקום שלו בכפר תקווה נבחר מתוך חזון חברתי, כיוון שהכפר הזה הוא כפר המשמש בית עבור אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים שפועל למען הסביבה), מעין מחוייבות חברתית, מעשירים את האוירה.

יקב טוליפ
יקב טוליפצילום:קובי פינקלר

זאת לצד אתרי המורשת השונים כמו מערת הפלמ"ח והמוזיאון בגו'ערה.

עמקים
עמקיםצילום:קובי פינקלר

מוזיאון המיניאטורות – יקנעם עילית

סיפורו של האיש מרתק. אורי זמטר, הוא נולד לפני 94 שנים "והכל התחיל" הוא מספר "עם וילון עשוי מנצרים שהיה תלוי אצלם במרפסת שנקרע והגיע אל קיצו "עלה במוחי רעיון לנצל את הנצרים ולהשתמש בהם לעבודות. פירקתי את הוילון ויצרתי את הכסא הראשון... אח"כ שולחן... ובסוף חדר שלם".

מוזיאון קטן גדול
מוזיאון קטן גדולצילום:קובי פינקלר

מאין באים הרעיונות ליצירת הדגמים אנחנו תמהים ? והתשובה מיד נשלפת "או העתקה מתמונה תוך ביצוע התאמות ושינויים, או זכרונות ילדות, או מציאת פריט בודד שמצית את הדמיון וסביבו נוצר דגם מיניאטורי שלם. זוהי האפשרות האהובה עלי ביותר".

​על רוב הדגמים עבד אורי מידי יום בסביבות 4-5 שעות וכך בנה כ-8 דגמים מיניאטוריים בשנה. כיום יש באוסף כ 130 דגמים. .

​נוסף לאלו מקיים אורי סדנה לבניית מיניאטורות. המשתתפים ייחשפו לתהליכי יצירה של אלמנטים קטנים תוך מתן ביטוי לפיתוח הדמיון ומוטוריקה עדינה. משך הסדנה כשעתיים, כולל ביקור במוזיאון כלים וחומרים. המשתתפים ייקחו בסוף הסדנה את יצירותיהם. מתאים לכל הגילאים - הורים וילדים, גימלאים, קבוצות מטיילים ועוד. ולמי שרוצה לחוות גם את הרכבת בעמק, המקום נמצא 3.5 ק"מ מתחנת רכבת העמק בכפר יהושע. כל הפרטים באתר.

והיכן אוכלים?

האמת? בעיה. יש רק מסעדה אחת כשרה, טובה ואיכותית בכל המרחב והיא ממוקמת ביקנעם המושבה. אחרי המיניאטורות שבונה אורי זמיר, כאן האוכל, הטעם והגודל בגדול. בפתחה של שמורת יערות מנשה, בלב המושבה יוקנעם, ממוקמת טנדוקה, מסעדת בשרים יפיפייה ואיכותית, הממוקמת בתוך מתבן ישן.

טנדוקה. אוכל מוקפד
טנדוקה. אוכל מוקפד

המסעדה מציעה תפריט מוקפד, המורכב מבשרים טריים המיושנים במקום בליווי תוספות המבוססות על ירקות משדות חקלאי עמק יזרעאל. טלפון- 04-9590323

טיול מורשת בעמק יזרעאל.