דונלד טראמפ
דונלד טראמפרויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, דחה בסוף השבוע את הביקורת המוטחת בו משמאל, ולפיה התקפל מול ולדימיר פוטין במפגש הפיסגה שלהם בהלסינקי.

טראמפ השווה את עצמו לקודמו, ברק אובמה, והזכיר את דבריו של אובמה לשר החוץ הרוסי, לפיהם הוא יוכל להיות הרבה יותר "גמיש" מול רוסיה לאחר שייבחר לקדנציה השנייה שלו.

"אני הייתי הרבה יתר קשוח מול רוסיה מאשר כל נשיא אחר בהרבה מאוד שנים", אמר טראמפ לרשת CNBC. "אולי הקשוח ביותר אי פעם".

בין ההוכחות שהביא טראמפ לטענתו היה מה שכינה "הריב הגדול שיש לי עם גרמניה על כך שהם לוקחים גז טבעי ומשלמים [לרוסים] מיליארדי דולרים... אמרתי 'רק רגע, אנחנו אמורים להגן עליכם מפני רוסיה ואתם משלמים להם מיליארדי דולרים. מה הסיפור?'".

טראמפ שאל את המראיין אם לדעתו, העובדה שהוא משכנע את גרמניה "לרדת מדברים שבהם הם משלמים מיליארדי דולרים" לרוסיה, נתפסת ברוסיה כתכונה חיובית. "ואז בנוסף לכך, גרמניה משלמת [לברית נאט"ו] שבריר ממה שהיא אמורה לשלם על הגנתה. אנחנו אמורים להגן עליהם. אז הם משלמים לרוסיה ואנחנו אמורים להגן עליהם מפני רוסיה", תהה.

"תסתכל על הסנקציות שהפעלתי", דרש הנשיא. "תסתכל על הדיפלומטים שגירשתי. תראה את כל הדברים שעשיתי. אף אחד אחר לא עשה את מה שעשיתי. אובמה לא עשה את זה. אובמה היה ילד הכאפות של רוסיה. הוא היה ילד כאפות גמור. תראה את המילים שאמר כשהוא חשב שהמיקרופונים כבויים. האמירה המטופשת שלו. אף אחד לא עשה מזה עניין גדול".

"להסתדר עם רוסיה זה דבר חיובי, לא שלילי", קבע. "כעת, משאמרנו זאת – אם זה לא יסתדר, אני אהיה האויב הנורא ביותר שאי פעם היה [לפוטין]. הנורא ביותר שאי פעם היה לו".

בסוף השבוע נודע כי הבית הלבן מתכוון להזמין את פוטין לבקר בבית הלבן בחודשי הסתיו.