טרבלינקה. ארכיון
טרבלינקה. ארכיוןצילום: Yossi Zeliger/FLASH90

שגרירת ישראל בפולין, אנה אזרי, לקחה חלק יחד עם מאות תושבים מקומיים במצעד לציון תחילת המשלוחים של היהודים למחנות ההשמדה ביולי 1942.

הצעדה, בה לקחו חלק מאות מתושבי וורשה יחד עם שגרירת ישראל בפולין, החלה ב"כיכר השילוחים" – האומשלגפלאץ, המקום בו החלו הנאצים להעלות יהודים לרכבות בחודש יולי 1942 ומשם שלחו אותם אל מותם במחנה טרבלינקה ולאחר מכן במחנות השמדה נוספים. 300 אלף יהודים נשלחו אל מותם בעזרת הרכבות בפולין הכבושה.

הצועדים נשאו עליהם סרטים צהובים ועליהם שמותיהם של יהודים שנשלחו אל מחנות ההשמדה על ידי הנאצים החל מיולי 1942. בסיום הצעדה הם תלו את הסרטים הצהובים על גדר תיל שסימלה את החומה שהקיפה את הגטו היהודי בוורשה.

המצעד מתקיים מדי חודש יולי החל משנת 2012 ומאורגן על ידי המכון להיסטוריה יהודית בוורשה. השנה הוקדש האירוע לזכרו של שמול זיגלבוים, יהודי הצליח לברוח מפולין הכבושה והודיע למדינות העולם על המתרחש בפולין תוך שהוא מתחנן בפני מדינות המערב להתערב ולעצור את השמדת היהודים. לאחר שמנהיגי המערב לא האמינו לו, התאבד זיגלבוים בשנת 1943.

ראש המכון להיסטוריה יהודית בפולין, פאבל שפיבק, אמר, "יש לזכור את שמו של זיגלבוים שאינו מופיע בספרי ההיסטוריה המרכזיים של השואה ובישראל אין אף רחוב הקרוי על שמו".

שגרירת ישראל בפולין, אנה אזרי, אמרה במהלך הצעדה, "הזיכרון ממה שהתרחש כאן צריך להיות לקח להווה ולעתיד".