דליה דורנר
דליה דורנרצילום: ניסים לב

שופטת בית המשפט העליון בדימוס, דליה דורנר, התייחסה למשפט ג'ון איוואן דמיאניוק שזיעזע את המדינה היום לפני 25 שנה.

בראיון לכאן רשת ב' אמרה דורנר כי "אייכמן היה רוצח מאחורי שולחן הכתיבה, איוון האיום רצח במו ידיו, היה מפעיל תאי הגזים, האכזרי שבאכזרי. המשפט ארך שנה קשה בחיים שלי. זה היה נורא לראות את הדברים האלו. מה תתן לו? מאסר עולם – זה לא יבטא את גודל הזוועה''.

דורנר תיארה את המשפט הקשה, ''יושבים יום יום, חמישה ימים בשבוע, בהרכב ברשות דב לוין ז"ל, צבי טל, ושומעים ניצולים מה חוו וזה קשה מאוד, אנשים זיהו אותו ולא ישכחו את זה בחיים''.

כזכור, דמיאניוק הכחיש את היותו ''איוון האיום''. דורנר מספרת ''מה ששכנע אותנו שהוא האיש, כי שמענו 11 ניצולים שזיהו אותו ושלא ישכחו אותו. הביאו מומחים שזו תמונה שלו והא אמר שזה מזויף, וראיתי אותו בעיניים שזהו. בין המזהים היה איש SS שזיהה אותו ופחד להגיע לארץ פן נעמיד אותו לדין ואז כל בית המשפט נסע לברלין כדי לחקור אותו".

ג'ון איוון דמיאניוק היה אוקראיני שהואשם בביצוע פשעי מלחמה נגד יהודים בתקופת השואה. הוא נחשד שכונה "איוואן האיום" ממחנה ההשמדה טרבלינקה, הורשע ונידון למוות בבית משפט מחוזי בישראל בשנת 1988, אך בערעור בפני בית המשפט העליון הוא זוכה בשל ספקות באשר לזיהויו כ"איוואן האיום".