קלע דוד בפעולה

טבילת האש המבצעית הראשונה של מערכת 'קלע דוד' המוכרת גם בשם 'שרביט קסמים' בשמי הגולן לא הסתיימה ביירוט.

האלוף (במיל') יצחק בן ישראל הסביר בתוכניתו של גיא פלג ב-103fm כיצד התרחש הכשל הטכנולוגי של המערכת בניסיון יירוט השיגורים מסוריה: "בכל מערכת שמציבים מתגלים תיקונים שצריך להיעשות ויכול להיות שזה המצב גם כאן".

בן ישראל ששימש כראש המנהל למחקר ופיתוח אמל"ח סיפר על המערכת שיודעת להתמודד עם איומים של רקטות כבדות וטילים בליסטים, "המערכת כבר סיימה את שלבי הפיתוח שלה ולכן הוצבה כמבצעית. מערכת שכזו עוברת ניסויים רבים בהם בוחנים תרחישים שעלו בדמיונם של המפתחים. בכל מערכת שמציבים מתגלים תיקונים שצריך להיעשות ויכול להיות שזה המצב גם כאן.

''אינני יודע בדיוק מה כשל אך צריך להבין שמדובר במערכת שמזהה את הירי, מחשבת לאן לירות את הטיל ובכל אחד מהמרכיבים יכול להיות כשל כמו כל תקלה באוטו. בכל דבר שנבחן בחיים יכולים להתגלות תקלות, לעיתים מכשל רכיבי ולעיתים מכשל בסיסי במערכת".

האלוף במילואים אישר את העובדה שעלות כל טיל מיירט עומד על כמיליון דולר. "כל טיל שכזה עולה הרבה כסף ולכן צריך להיות מאוד אחראיים בשיגור עצמו. למרות מחירו היקר צריך לזכור את הנזק שהוא חוסך. היית מוכן לשלם מיליון דולר כדי להציל חיים של כמה אנשים?"

כשנשאל באיזה דרג מקבלים את ההחלטה לאשר יירוט של טיל משרביט קסמים הבהיר: "זה לא עולה לדרג הגבוה כי אין זמן. במקרה של טילים קצרי טווח אין אדם שמקבל החלטות- המערכת מקבלת החלטה באופן אוטומטי ויש בני אדם שעוקבים אחרי פעולותיה ויכולים, אם יש זמן להחליט לעצור את היירוט ולא יותר מכך. בטילים ארוכי טווח שעלולים להגיע אלינו מאיראן יום אחד יש קצת יותר זמן לשיקול דעת".

"אתמול נורו שני טילים בטווח 2 קילומטר ולמערכת כולה היה כמה עשרות שניות לקבל את ההחלטה. במקרה כזה אין זמן לפנות למפקד חיל האוויר, שר הביטחון, הרמטכ"ל וראש הממשלה. החיילים שנמצאים בשטח, בדומה לכל פעולה בשטח, צריכים לעשות את מה שלימדו אותם ומה שמתאים לתורת הלחימה שלהם- כך היה אתמול. במקרה באותו רגע היה מפקד הגדוד בשטח וקיבל את ההחלטות", סיפר בן ישראל.

בן ישראל מרגיע ומסביר כי המערכת מיועדת לתת מענה לאיומים על ישראל במצב בו סוריה נמצאת על הגבול ולא כוחות אירניים, "הטילים בטווח הבינוני שעומדים לרשות אויבנו הם ככמה מאות והמערכת נבנה לענות על כולם. האיראנים יכולים להישאר באיראן ולירות עלינו טילים אך לטילים ניתן למצוא פתרונות בעוד שכוחות שנמצאים על הגבול עושים חיים קשים יותר. אם יהיו יחידות צבא איראניות על הגבול זה ישנה את התמונה האסטרטגית. לישראל יש אינטרס שאסד יישאר בשלטון ושהוא יישאר יציב אז היא מאפשרת לאיראנים לעזור לרוסים לאושש את אסד".